Ce sa mananci atunci cand ai diabet gestational

4 Decembrie 2017

de Irina Olteanu

Cand esti gravida si ai diabet gestational te ingrijorezi cu privire la sanatatea ta si a bebelusului. Nu necesita doar tratament medicamentos, ci si respectarea unui regim de viata aparte, respectiv a unei alimentatii moderate in anumite privinte.

Ce alimente trebuie sa mananci cand ai diabet gestational

In primul rand iti vom prezenta cateva reguli de baza pe care este bine sa le respecti pentru a gestiona simptomele diabetului gestational fara a apela la medicatie. In principiu, alimentatia trebuie sa includa proteine si amestecul corect de carbohidrati si grasimi:
-consuma proteine la fiecare masa
-include fructe si legume in alimentatia zilnica
-30% sau mai putin din alimentatie trebuie sa reprezinte grasimi
-limiteaza sau evita alimentele procesate
– ai grija la marimea portiilor pentru a evita supraalimentarea
Poti sa consumi in continuare fructe, insa ai grija la cantitate. Este indicat sa apelezi la sfatul unui medic sau nutritionist pentru a tine in frau carbohidratii si a te asigura ca nu consumi prea mult zahar; de altfel, un specialist te poate ajuta sa concepi un plan de mese care va ajuta in starea ta de sanatate, precum si a copilului. Acesta va crea un plan alimentar potrivit tie, in baza greutatii, inaltimii, gradului de activitate fizica si necesitatilor fatului, precum si a nivelului de intoleranta la glucoza; de asemenea, va lua in considerare si preferintele tale alimentare. Asociatia Americana pentru Diabet a conceput in acest sens un indrumar util care ajuta la monitorizarea unei alimentatii sanatoase; de exemplu, fiecare masa ar trebui sa contina 25% proteine, 25% alimente cu amidon si 50% alimente fara amidon, precum legume sau salata. Recomandarea acestei asociatii este ca gravidele cu diabet gestational sa consume 3 mese mici-moderate si 2-4 gusturi pe zi.
Iti oferim si o lista de gustari sanatoase, excelente pentru viitoarele mamici care se confrunta cu diabet gestational: legume congelate sau proaspete, oua sau albusuri de ou, fulgi de ovaz cu fructe de padure, fructe proaspete, piept de pui fara piele, peste la cuptor, legume la abur, popcorn, iaurt grecesc neindulcit.

diabet gestational

Reguli alimentare in diabet gestational

Carbohidratii complecsi sunt de preferat celor simpli deoarece contin mai multe fibre. Evita sa mananci deodata prea mult carbohidrati, combina carbohidratii cu proteine sau grasimi sanatoase, nu sari peste mese, consuma un mic dejun bogat in proteine si carbohidrati cu fibre. De obicei specialistul recomanda reducerea cantitatii de carbohidrati la 40% din aportul caloric zilnic.
Urmareste sa consumi alimente cu indice glicemic mic. Acesta se calculeaza prin inmultirea numarului de grame de carbohidrati dintr-o portie cu indicele glicemic al alimentului. Acest numar ofera o perspectiva mai corecta asupra impactului real al alimentului asupra glicemiei. Alimentele cu un indice glicemic mic sunt descompuse mai lent decat carbohidratii simpli. Un indice glicemic de 10 sau mai mic este ideal pentru femeile cu diabet gestational care incearca sa tina sub control glicemia. Iata si exemple de astfel de alimente: produse de panificiatie din faina integrala, legume fara amidon, legume cu amidon (mazare si morcovi), unele fructe (mere, portocale, grapefruit, piersici si pere), leguminoase, linte, naut, quinoa.
Alaturi de carbohidrati ajuta consumul de proteine (sau carbohidrati care contin proteine), dupa cum urmeaza: carne de peste, pui si curcan, oua, tofu, leguminoase, nuci, seminte.
Grasimile nesaturate fac parte dintr-o alimentatie sanatoasa: ulei de masline, de arahide, avocado, nuci si seminte, somon, sardine, ton, seminte de chia.

Alimente pe care trebuie sa le eviti daca ai diabet gestational

Este indicat sa eviti alimentele intens procesate, precum paine alba si in general orice care contine zahar din abundenta (prajituri, biscuiti, dulciuri, budinci, suc carbogazos, suc de fructe cu zahar adaugat). De preferat, incearca sa nu consumi urmatoarele: alimente fast food, bauturi alcoolice, alimente de patiserie (briose, gogosi sau prajituri), alimente prajite, alimente indulcite (suc si bauturi indulcite), bomboane, alimente cu un continut ridicat de amidon (cartofi albi, orez alb, paine alba si paste albe). Exista si zaharuri si carbohidrati ascunsi precum in sosuri si ketchup sau in alcool. Ai grija la lapte; nu il consuma din abundenta deoarece lactoza din compozitie este o forma de carbohidrat. In care nu esti sigura cu privire la optiunile alimentare pe care le ai la indemana, apeleaza la un specialist.

Complicatii posibile rezultate dintr-o alimentatie necorespunzatoare in diabetul gestational

Diabetul gestational se poate dovedi riscant atat pentru tine, cat si pentru bebelus. Cantitatea de glucoza in plus din organism poate conduce la un castig ponderal in cazul fatului. Un copil mai mare te expune la un risc de o nastere dificila deoarece: umerii bebelusului pot ramane blocati la iesirea din cervix, poti sangera mai mult la nastere, bebelusul poate sa se confrunte cu dificultati in a mentine un nivel stabil al glicemiei si sa respire corespunzator dupa nastere. De asemenea, diabetul gestational creste riscul de hipertensiune in timpul sarcinii. In majoritatea cazurilor dispare dupa ce bebelusul vine pe lume. Insa daca ai avut diabet de dinainte de sarcina, vei avea si dupa aceasta. Prezenta diabetului gestational in sarcina expune si copilul la un risc de a dezvolta mai tarziu in viata diabet; atat tu cat si copilul veti fi verificati in acest sens prin intermediul unui test sanguin dupa nastere.

Dupa cum bine stii, tratamentul depinde de nivelul glicemiei, iar in multe cazuri diabetul gestational poate fi tinut sub control doar cu ajutorul alimentatiei si al exercitiului fizic; exista si situatii in care este necesara administrarea de medicamente precum metformina sau insulina pentru a scadea glicemia.

De retinut

Cu exceptia unei alimentatii sanatoase, exista si alte masuri pe care le poti lua pentru a avea parte de o sarcina sanatoasa. Efectueaza in mod regula exercitii fizice; urmareste cel putin 30 minute de exercitiu fizic timp de 5 zile pe saptamana. Nu te teme sa incluzi mai multe tipuri de exercitii, insa nu uita sa vorbesti in prealabil cu medicul pentru a-si da acordul. Exercitiul fizic efectuat in mod regula va ajuta la mentinerea stabilitatii nivelului de glicemie. Mananca la fiecare 2 ore; nu sari peste mese si urmareste sa beneficiezi de o gustare sau o masa sanatoasa. Daca sari peste mese nivelul glicemiei va oscila si va fi dificil de tinut apoi sub control. Nu uita sa administrezi vitaminele prenatale si mergi la consultatii cand ti se indica de catre medic.
Respectand aceste reguli simple vei avea parte de o sarcina, un travaliu si o nastere sanatoasa.

Surse: www.healthline.com; www.medicalnewstoday.com; www.babycenter.com

Menu