Cele mai bune tehnici pentru gestionarea durerii in travaliu de la Asistent medical principal Cristina Dumitrascu

20 Decembrie 2017

de Irina Olteanu

Scoala Parintilor Responsabili – gestionarea durerii in travaliu

Doamna Cristina Dumitrascu, Asistent medical principal, licentiat in obstetrica-ginecologie, ne-a oferit urmatoarele informatii:
Toate mamicile care au nascut natural trebuie sa invete cum sa procedeza ca sa gestioneze durerea. Ca sa nasteti natural trebuie sa va incarcati cu multa intelepciune, are legatura cu meseria de parinte. Gestionarea durerii in travaliu in 3 timpi: emotional, functional si fiziologic.
Emotional – momentul care anunta travaliul este unul in care apare stresul ca urmare a lipsei de cunoastere a fenomenelor asociate nasterii, a locului unde se desfasoara nasterea, a profesionistilor cu care veti interactiona la momentul nasterii. Toti factorii pot fi combatuti nu prin informatii preluate de pe Facebook sau de la alte femei care au nascut, ci din experienta citita din carti autorizate. Trebuie sa discutati cu specialistii pentru a percepe altfel durerea; cand un om intelege o informatie, stie cum sa o gestioneze.
Centrele in care are loc nasterea sunt toate avizate si autorizate, insa iti confera sentimentul ca tu si copil tau veti fi in siguranta timp de cateva ore la nastere si dupa nastere 3-4 zile.
De ce este important sa cunoasteti participantii la nastere? Pentru ca empatizeaza cu starea ta, iar felul in care interactionezi in momentul acela cu cei din jur joaca un rol crucial in modul in care vor decurge lucrurile. O fata cunoscuta si care te intelege iti confera senzatia de confort, dimpotriva o persoana pe care nu o placi te va determina sa te inhibi si iti accentuezi durerea. Factorii stresanti pentru neocortex pot fi gestionati chiar prin lumina mai difuza, nu puternica. Un specialist va sti ce are de facut, nu trebuie sa te pazeasca incontinuu, ci sa iti transmita senzatia ca iti este alaturi. Totul are legatura cu respectul; te va indruma sa te misti si sa respiri, nu trebuie sa fiu prezent fizic.
Ce putem propune pentru a gestiona si aspectul functional? Exista anumite tehnici de relaxare capabile sa confere confort. Pornim de la lucruri simple pe care le facem in mod obisnuit: un dus sau o baie calda inainte de a pleca la maternitate te pot ajuta sa te relaxezi. Poate si un specialist in homeopatie iti va recomanda spre finalul sarcinii remedii pentru durere. Si masajul poate reprezenta o solutie; primul instinct cand ai o durere este sa atingi cu mana locul respectiv. Daca ai o persoana care iti este alaturi in travaliu si iti poate aplica 2-3 picaturi de ulei esential de trandafiri sau portocale, primarosa sau palmarosa, va reusi sa acapareze simturile creierului si sa amelioreze durerea.
Haptonomia – imaginati-va ca sunteti intr-o camera unde este intuneric. Evident iti este frica. Insa daca auzi o voce familiara se mai diminueaza. Confortul creste si daca te atinge cineva cunoscut, devii mai sigur pe tine. Aceasta tehnica a fost inventata de un barbat si se numeste haptonomie, este utila si ar trebui sa o practicati pentru a simtul tactil este util in relatia mama-fat. De-a lungul sarcinii va ajuta sa stabiliti un contact cu copilul dumneavoastra. Folosind-o in travaliu veti gasi si dumneavoastra si copilul liniste.
Sofrologia si yoga ajuta de asemenea sa va puneti in acord cu dumneavoastra. Sofrologia priveste nasterea ca pe o continuare a ta. Sunt tehnici precum contemplarea, concentrarea si meditatia care au legatura cu intelegerea fenomenului nasterii. Este bine ca aceste exercitii sa inceapa inainte de a ajunge in travaliu, cam pe la 7-8 luni cautati specialisti pentru a va invata cum sa le aplicati. Iar in travaliu este bine sa le folositi si pentru dumneavoastra, dar si pentru copilul dumneavoastra.
Masajul are rolul de a relaxa muschii spatelui, cu uleiurile esentiale care va plac. Iar exercitiile Kegel, tot de un domn inventate, pot fi practicate inca din sarcina, ajuta la tonifierea muschilor perineului si previn aparitia hemoroizilor. Ajuta la refacerea perineului daca la nastere are loc o ruptura perineala. In trecut existau o serie de geluri lubrifiante care ajutau bebelusul sa coboare mai usor la expulzie pe planseul pelvian; acum nu se mai foloseste ca nu exista cerere.
Durerea poate fi influentata in travaliu si de pozitiile adoptate, dar si de miscarile respiratorii ale gravidei. Recomand urmatoarele pozitii: mers, balansare, pozitia pisica, pozitia fatului, aplecat in fata, fandarea, ghemuit, sezut cu un picior ridicat.
Prin balansare miscarea ritmica a soldului anterior-posterior detensioneaza. Centrul de greutate este modificat, coloana se detensioneaza. Cauta o pozitie care sa te relaxeze. Gravida poate sta pe un scaun robust, pe o minge de travaliu sau pe marginea patului. Ce se intampla cand stai pe o minge? Contrapresiunea pe care o faci in zona perineului ajuta sa nu mai resimti durerea la fel de intens.
Pozitia pisica este utila si dupa nastere pentru a plimba bebelusul. Ajuta spatele si preia din greutatea uterului asupra zonei perineului. Daca este aplicata din primele luni de sarcina poate preveni si usura durerile de spate.
Pozitia fatului am avut-o toti la un moment dat, ar trebui sa o folosim pentru a ne ajuta sa scapam de durere. Permite relaxarea perineala si ajuta la detensionarea regiunii lombare. Daca pozitia nu este coordonata cu miscarile respiratorii, cu inspirul si expirul, nu va avea efect. De aceea este bine sa le exersati din timp.
Fandarea ajuta bebelusul sa se roteasca si sa coboare. De ce trebuie sa gestionati bine durerea? Sunteti doi, daca mama se teme de durere fatul va munci mai mult. Pentru o relatie corecta trebuie sa va ajutati reciproc.

travaliu
Mai pot fi folosite pozitii de sprijin, asezat pe suport de perne, mingea medicinala poate fi imbratisata.
Ajungem la respiratie, iar diafragma este esentiala in acest sens pentru miscarea respiratorie. Ce rol are? Atunci cand se face inspirul, bebelusul coboara si se sprijina pe fundul uterului si umple cutia toracica cu aer. Iar la expir diafragma contribuie la conducerea aerului catre gura si nas. In timpul travaliului sunt recomandate urmatoarele tipuri de respiratie: profunda, cu frecventa superficiala si accelerata, respiratia preformata, respiratia pentru a preveni expulzia in momentul in care nu mai sunteti la dilatatie completa (nu trebuie sa incepi sa te scremi de la dilatatie mica pentru ca poti sa te confrunti cu ruptura uterina grava). Gravidei trebuie sa ii explici motivele pentru care nu trebuie sa faca anumite lucruri. Daca nu comunicati corect, cel mai mult are de suferit fatul. Trebuie sa existe echilibru, acesta este cheia in gestionarea durerii. Respiratia superficiala si accelerata ajuta diafragma sa exercite o presiune asupra uterului. Cea preformata sau folosita la sfarsitul travaliului/cand contractiile devin dureroase si respiratiile pentru a preveni, respectiv a ajuta expulzia.
Trebuie sa intelegeti ca durerea face parte din nastere, felul in care o percepeti si gestionati va ajuta sa obtineti succesul unei nasteri naturale fara niciun fel de interventie medicalizata. Toata lumea isi doreste un copil care sa nu fie influentat de nimic stresant, motiv pentru care este bine sa cititi specializat din sarcina. Nu exista pozitie ideala si nici durere tratabila 100%, dar pentru ca dumneavoastra si copilul sa beneficiati de tot ce e mai bun aveti nevoie de starea potrivita. Este examenul prin care o femeie devine mamica. Travaliul te lasa fara energie, dar cand ajungi sa iti tii copilul in brate, veti uita tot ce s-a intamplat. Este un moment unic pentru care puteti darama chiar si un munte.

Menu