Ai nervi? In sarcina o astfel de stare este normala. Afla de ce

23 Iulie 2020

de Irina Olteanu

Daca ai nervi in sarcina, afla ca acest lucru este perfect normal si ca sunt multe alte gravide care experimenteaza aceleasi senzatii. Iti explicam aici din ce motive se intampla acest lucru, precum si alte simptome care pot aparea.

Stresul si sarcina

Este perfect normal sa te simti anxioasa in primele saptamani de sarcina; poti experimenta o stare de oboseala profunda si de rau, iar faptul ca vei deveni mama reprezinta un eveniment major, care te nelinisteste. Desi pentru tine poate fi deranjant stresul resimtit, afla ca este mai comun intalnit decat crezi si nu va dauna bebelusului (decat in situatii rare si extrem de grave). Orice persoana ajunge sa experimenteze stresul, care se poate manifesta in doua variante:

  • Stresul acut – forma cea mai comuna, care este declansat de solicitarile zilnice. Ajungem sa ne suparam sau sa ne enervam pana cand situatia este indreptata sau pana ne calmam. Acest tip de stres este normal si relativ inofensiv
  • Stresul cronic – forma de stres pe termen lung, apare cand o situatie persista si este coplesitoare, precum dificultati financiare, o relatie nefericita sau hartuire. Atunci cand stresul se intinde pe o perioada lunga de timp este posibil ca hormonul cortizol sa treaca bariera placentara si sa influenteze modul de dezvoltare al creierului bebelusului.

De ce ai nervi in sarcina

  • Sarcina declanseaza o avalansa de schimbari hormonale care pot sa iti modifice starea de dispozitie, ceea ce, in schimb, poate ingreuna modul in care gestionezi stresul. Iar stresul poate conduce la anxietate.
  • Simptomele specifice sarcinii variaza de la o femeie la alta si de la o sarcina la alta. Deoarece nu toata lumea experimenteaza greturile matinale, picioarele umflate si durerile de spate in acelasi mod, poate aparea stresul
  • Nu in ultimul rand, nenumaratele schimbari fizice care insotesc sarcina pot cauza anxietate

Aproape orice persoana poate dezvolta anxietate in sarcina. Conform unui sondaj realizat de Asociatia pentru Anxietate si Depresie din America, s-a concluzionat ca 52% dintre gravide au raportat un nivel crescut de anxietate sau depresie. Exista cateva criterii care te expun unui risc de anxietate grava cand esti gravida: un diagnostic anterior de tulburare anxioasa, anxietate intr-o sarcina anterioara, pierderea unei sarcini sau probleme cu fertilitatea, sarcina cu complicatii, stres acasa sau la locul de munca.

Simtome pentru nervi in sarcina

Un oarecare nivel de ingrijorare este normal in timpul sarcinii. O noua fiinta umana se dezvolta in interiorul tau, iar perspectiva de a te confrunta cu diverse complicatii, de a naste si de a creste un copil poate fi destul de inspaimantatoare. Atunci cand aceste ganduri si griji ajung sa iti influenteze viata de zi cu zi, poate fi considerata anxietate. Simptomele asociate acesteia includ:

  • Senzatie de neliniste incontrolabila
  • Ingrijorare excesiva cu privire la diverse lucruri, in special starea ta de sanatate sau bebelusul tau
  • Lipsa de concentrare
  • Stare de irascibilitate sau agitatie
  • Senzatie de tensiune musculara
  • Odihna necorespunzatoare

Uneori, episoadele de anxietate pot conduce la atacuri de panica; acestea debuteaza subit cu simptomele de mai sus si evolueaza. Vei simti ca si cum: nu poti respira, innebunesti, ceva groaznic urmeaza sa se intample.
Exista o mare diferenta intre grijile normale si o anxietate care te consuma in timpul sarcinii, cunoscuta drept anxietate prenatala. In cazul in care ajungi sa nu te mai poti concentra pe treburile zilnice, daca nu poti functiona acasa sau la locul de munca, daca experimentezi o senzatie frecventa de panica, teama sau neliniste, daca ai ganduri obsesive sau nu te mai bucuri de lucrurile care odinioara iti faceau placere ar fi indicat sa discuti cu un specialist.

Nervi in sarcina – cum sa le faci fata

In cazul in care esti expusa unui stres prelungit bebelusul tau poate fi afectat. Studiile au demonstrat ca femeile care prezinta niveluri ridicate de stres prelungit in sarcina par sa fie expuse unui risc crescut de nastere prematura. Exista insa multi factori care pot declansa un travaliu prematur, iar fiecare femeie raspunde in mod diferit la stres.
Daca te-ai confruntat si inainte de sarcina cu anxietate, este natural ca schimbarile din viata ta sa declanseze simptomele. Cand iei anumite medicamente pentru tratarea anxietatii trebuie sa discuti cu medicul cu privire la administrarea lor pe perioada sarcinii.
Este indicat sa incerci sa rezolvi problemele care iti cauzeaza stres pentru a te asigura ca atat tu cat si bebelusul veti fi bine. Ia in considerare activitati care te pot ajuta sa scazi nivelul de stres din viata ta, precum:

  • tehnici de relaxare (faci fata situatiilor stresante), pozitii de yoga (se concentreaza pe tehnici de relaxare si se incheie cu meditatie), care contribuie la instalarea unei stari de calm si scaderea nivelului de cortizol.
  • Exercitiile usoare, precum mersul sau inotul te ajuta sa faci fata mai usor sentimentelor de ingrijorare si stresului. Si plimbarile in natura reduc simptomele de anxietate
  • O alimentatie sanatoasa (alimente dense nutritiv, alimente integrale si neprocesate – fructe, legume, nuci, lactate si cereale integrale) va ajuta la stabilizarea starii de dispozitie si a nivelului de energie.
  • O rutina constanta urmata zilnic te poate ajuta sa te simti mai bine. Desi in general nu te bucuri de prea mult somn in sarcina, atunci cand il transformi intr-o prioritate poti contribui semnificativ la simptomele de anxietate.
  • In situatia in care durerile de spate sau alte simptome specifice sarcinii te impiedica sa beneficiezi de o odihna corespunzatoare, apeleaza la o siesta.
  • Este utila si notarea gandurilor si sentimentelor pentru ameliorarea anxietatii; cand le scrii te poti organiza mai bine si iti poti prioritiza grijile. De asemenea, vei putea si sa urmaresti anumiti factori care declanseaza episoadele de anxietate.

In cazul in care esti extrem de anxioasa medicul iti va recomanda psihoterapie sau, in ultima instanta, medicatie pentru reducerea starii de anxietate. Nu ezita sa ceri si sa accepti sprijinul prietenilor si al familiei pentru diverse activitati casnice sau carora nu le poti face fata. Retine in final ca desi pare extrem de dificil la inceput, vei reusi sa depasesti aceasta perioada si te asteapta o dispozitie mult mai buna, precum si cea mai frumoasa intalnire din viata ta: cea cu bebelusul tau.

Surse: www.babycentre.co.uk,www.healthline.com,www.whattoexpect.com

Menu