De ce nu este bine sa ridici sau sa cari lucruri grele cand esti insarcinata

25 Septembrie 2018

de Irina Olteanu

Perioada sarcinii este una plina de provocari, printre care se numara si acela de a ridica sau cara lucruri grele. Pentru ca pot aparea o multime de probleme cu sanatatea atunci cand esti insarcinata si iti expui corpul unui efort fizic deosebit, iata ce anume trebuie sa urmaresti:

Probleme pe care le cauzeaza sarcina cu privire la ridicatul sau caratul lucrurilor grele

Leziuni pelviene – in timpul sarcinii sunt intinsi la maxim muschii planseului pelvian, ceea ce conduce la aparitia crampelor sau la o senzatie de tensionare; in plus, articulatiile soldului si ligamentele se slabesc. Conform medicului Cristopher Chong, ginecolog-obstetrician in cadrul Spitalului Gleneagles, multe gravide nu efectueaza exercitii ale planseului pelvian sau exercitii Kegel, menite sa fortifice muschii pelvieni. Astfel, ridicatul constant de greutati poate imprima un efort si poate leza suplimentar planseul pelvian, conducand la risc crescut de incontinenta urinara de stres si prolaps al organelor pelviene
Accidentari – centrul de greutate s-a modificat ca urmare a sarcinii, prin urmare nu mai ai acelasi echilibru, in special cand te apleci sa ridici un lucru greu. Accidentarile sunt extrem de periculoase in sarcina fiind riscante atat pentru mama, cat si pentru bebelus (in trimestrul al treilea pot conduce la nastere prematura sau la desprindere a placentei).
Tensiune la nivelul spatelui. Uterul unei femei gravide adauga o tensiune suplimentara pe spatele gravidei. De cele mai multe ori gravidele nu au o postura buna, fie ca este vorba despre stat pe scaun sau in picioare, aparand durerea de spate cronica. Orice ridicare de greutati va agrava problema aceasta care in unele cazuri persista dupa nastere. Chiar daca viitoarea mamica nu experimenteaza aceasta problema in sarcina, ridicatul obiectelor grele o poate face sa apara, iar uneori pot fi lezate discurile intervertebrale.

lucruri grele

Tehnici potrivite de a ridica sau cara lucruri grele

Sunt o multime de situatii in care nu poti evita sa ridici sau sa cari obiecte grele in timpul sarcinii, de exemplu daca este vorba despre un copil mai mare. Ajuta cativa pasi pe care este bine sa ii urmezi:

– Asigura-te ca ai o pozitie sigura inainte de a ridica un obiect. Mentine acel obiect cat mai aproape de tine
– Incordeaza-ti muschii abdomenului si cei pelvieni
– Pentru a ridica un obiect aflat sub nivelul taliei, tine spatele drept si apleaca-te din genunchi, nu din talie; mentine spatele cat se poate de drept. Aceasta pozitie este importanta pentru orice persoana, nu doar pentru gravide
– Ridica obiectul usor folosindu-te de muschii picioarelor. Nu te rasuci
– Daca trebuie sa transporti obiectul pasii trebuie sa fie mici si sa mergi lent
– Apeleaza la ajutor in caz de nevoie
Atunci cand ridici un obiect in mod incorect, indiferent de greutatea sa, poti sa suferi de o intindere musculara; o complicatie potential grava este reprezentata de hernie.

Sfaturi pentru ridicat/carat lucruri grele in sarcina

Pentru a putea interveni in mod eficient in acest sens vei porni de la intrebarea logica: cand este prea mult? Exista o serie de factori care trebuie luati in considerare, precum starea medicala (daca gravida sufera de hipertensiune, durere de spate, dimensiunile pe care le are corpul sau, toleranta pe care o are la exercitiu fizic si experienta cu fitness-ul). Michelle Kwong, fizioterapeut, tine cont in recomandarea sa de indrumarul emis de Asociatia Medicala Americana, respectiv „ridicatul unei greutati mai mari de 23 kg este permisa in mod repetat in timpul primei jumatati din sarcina (pana la saptamana 20) si intermitent incepand din saptamana 30. Intre saptamanile 20-24 este permisa ridicarea de greutati pana la 23 kg repetat. Iar dupa saptamana 24 este specificata o limita de 11 kg, dupa saptamana 30 doar intermitent este permisa greutatea de 11 kg.

Femeile expuse unui risc de travaliu prematur nu ar trebui sa mai ridice obiecte grele dupa primul trimestru de sarcina. Cand vine vorba despre obiecte extrem de grele, toate gravidele se expun acestui risc insotit respectiv si de o greutate mica a copilului la nastere.

Exista si studii care sugereaza ca ridicarea frecventa a obiectelor grele, cum se intampla in cazul unui loc de munca care presupune munca fizica, este usor crescut riscul de pierdere a sarcinii sau greutate mica la nastere. Un alt studiu a demonstrat ca ridicarea obiectelor 22-44 pounds la inceputul sarcinii este asociata cu un risc crescut de preeclampsei.

Recomandarile specialistilor

Medicul Cristopher Chong, subliniaza cu privire la riscurile pe care le prezinta ridicarea de greutati in sarcina: “Daca exista sangerare in vagin, cheagurile de sange trebuie sa se formeze bine pentru a stopa sangerarea. Ridicatul obiectelor grele poate sparge acest cheag, iar hemoragia poate persista sau se poate agrava. In primul trimestru poate conduce la pierderea sarcinii, dar si la nastere prematura in unele cazuri”.

Michelle Kwong, fizioterapeut, recomanda gravidelor „sa participe la un curs de fizioterapie prenatala care va reduce riscurile de ranire si va ajuta la fortifierea coloanei vertebreale, precum si la pregatirea pentru o nastere usoara).”

Expertul in sanatatea femeii, doctor Judith Reichmann, recomanda in cadrul unui articol ca gravidele trebuie sa reduca ridicatul obiectelor grele, dar sa nu evite complet acest lucru. Din punctul de vedere al capacitatii, aceasta trebuie redusa cu 25%; astfel, daca inainte de sarcina puteai ridica in siguranta 22 kg, nu ar trebui sa ridici obiecte mai grele de 17 kg in timpul sarcinii.

In final, este indicat sa ceri sfatul medicului care iti urmareste sarcina cu privire la orice activitate fizica intensa, pentru a te asigura ca nu te vei confrunta cu vreo complicatie si a primi raspunsul la intrebarile care te ingrijoreaza. Daca munca ta este solicitanta fizic si sarcina ta este cu risc, poti beneficia de concediu medical.

Surse: www.babycenter.com; http://americanpregnancy.org; www.smartparents.sg; www.livestrong.com

Menu

Gestionarea modulelor cookie pe site-ul Naste Natural Informatii Suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close