Gaze în sarcină: de ce apar și ce remedii sigure există pentru această problemă

17 Iunie 2021

de Mirela Floricescu

Nu trebuie să te jenezi în vreun fel de gazele din timpul sarcinii, deoarece toate femeile trec prin aceeași situație ca tine. De multe ori, flatulența în sarcină apare chiar din primele săptămâni și dispare abia după naștere. Deși nu poți scăpa definitiv de acest disconfort, există câteva remedii care să reducă gazele în sarcină. Află mai jos de ce apar și ce trebuie să faci pentru a reduce semnificativ sâcâitoarele gaze în sarcină.

Când apar gazele în sarcină

Înainte de a afla când apar gazele în sarcină, trebuie să înțelegi cum se formează, de fapt, acestea în organism. Gazul se formează în tractul digestiv în 2 moduri, anume când înghiți prea mult aer în timp ce mănânci, ori când bacteriile din intestinul gros (colon) descompun alimentele nedigerate.

Schimbările hormonale sunt principalele responsabile pentru neplăcutele gaze în timpul sarcinii. Mai precis, nivelul de progesteron crește foarte mult și relaxează toți mușchii din corpul tău. Odată relaxați mușchii și digestia este încetinită, astfel că apar cunoscutele gaze în sarcină. Deoarece nivelul de progesteron crește încă din primele săptămâni, poți interpreta gazele în exces și ca pe un simptom pentru o sarcină incipientă. Deși gazele apar încă din sarcina incipientă, la început nu vei resimți acest disconfort pe tot parcursul zilei. Însă, odată ce uterul va crește în dimenisiune și va apăsa pe cavitatea ta abdominală, nu vei mai avea același control asupra mușchilor, deci te vei confrunta frecvent cu gaze în ultimul trimestru de sarcină. În ultimele săptămâni, episoadele de gaze în sarcină apar atunci când te aștepți mai puțin, mai ales dacă pleci în oraș după o masă copioasă.

femeie-gravidă-care-se-ține-de-nas-și-de-burtică-de-la-gaze-în-sarcină-iar-în-spatele-ei-este-un-fundal-albastru

Aceste gaze intestinale în sarcină sunt ceva absolut normal, de aceea nu trebuie să te rușinezi pentru un lucru pe care nu-l poți controla. De asemenea, nu te gândi că vei deranja bebelușul, deoarece el nu este afectat în niciun fel de niște banale gaze în sarcină. Dr. Nicole Smith, medic în obstretică-ginecologie la centrul materno-fetal din Brigham, precizează faptul că: „Există mai multe motive pentru vorbim de balonare și gaze în timpul sarcinii, incluzând schimbările hormonale, dieta și activitatea fizică.”

Pe lângă nivelul progesteronului (hormonul sarcinii) care provoacă gaze în sarcină, mai există și alte motive pentru care flatulența îți dă bătăi de cap, anume:

  • Anumite alimente: contribuie la eliminarea mai multor gaze, cum ar fi prăjelile, varza, fasolea și broccoli. Încearcă să consumi aceste alimente cât mai rar sau dacă problema cu aceste gaze în sarcină este foarte mare, atunci trebuie să le elimini cu totul din dieta ta.
  • Vitaminele prenatale: pe care le-ai luat înainte de a rămâne însărcinată. De la ele vei avea mai multe gaze în sarcină decât în mod normal. Numeroasele vitamine pe care le primește corpul tău într-o perioadă scurtă, încetinesc tractul digestiv.
  • Suplimentele cu fier: multe gravide au niveluri scăzute de fier, astfel că medicul recomandă un tratament de câteva luni cu suplimente. Suplimentele cu fier provoacă constipație, ce poate duce și la acumularea de gaze în exces în intestine. Consumul de lichide ajută la ameliorarea constipației și, implicit, la reducerea gazelor.
  • Statul în pat: încetinește metabolismul, iar tot conținutul intestinal trece mai lent. Doar femeile care au recomandări din partea medicului de a sta în pat trebuie să renunțe la mișcare. În rest, este bine să faci cel puțin 30 de minute de mișcare ușoară pe zi, pentru  ajuta metabolismul să funcționeze corespunzător.
femeie-gravida-cu-burta-goal-care-se-ține-mâna-la-nas-de-la-gaze-în-sarcină-iar-în-spatele-ei-este-un-fundal-galben

Dacă vrei să reduci semnificativ numărul de gaze în sarcină, poți apela la câteva remedii pe care le ai la îndemnă. Iată mai jos cele mai bune 5 remedii pentru gazele în sarcină.

1. Bea multe lichide: cel puțin 8 – 10 pahare pe zi, iar apa este cea mai bună variantă de consumat. Dacă nu poți bea apă, găsești alternative sănătoase și în compoturile și ceaiurile neîndulcite. Pe de altă parte, dacă suferi de sindromul colonului iritabil, stai departe de sucuri, deoarece zahărul nu face altceva decât să provoace și mai multe gaze.

2. Mizează pe o alimentație sănătoasă: din care nu trebuie să lipsească zilnic 25 – 30 de grame de fibre. Aceste fibre sunt excelente pentru ameliorarea de gaze în sarcină, deoarece aduc cu sine mai multă apă în intesine, ceea ce ajută la trecerea mai rapidă a conținutul intestinal. O altă variantă sunt suplimentele cu fibre, dar trebuie să discuți cu medicul înainte de a le lua. Așa cum am precizat și mai sus, elimină și alimentele care provoacă gaze, dar nu apela la o dietă restrictivă. Greutatea în plus din sarcină ajuă și la dezvoltarea normală a bebelușului.

3. Mișcarea este esențială: fie că vorbim de o plimbare ușoară sau de câteva exerciții pentru gravide. Dacă vrei să reduci numărul de gaze în sarcină, trebuie să introduci activitatea fizică în progamul tău zilnic, măcar pentru 20 – 30 de minute. Mișcarea ajută la accelerarea metabolismului.

4. Relaxează-te: stresul și anxietatea duc la înghițirea unei cantități mai mari de aer, ceea ce poate crește gazele abdominale, balonarea și eructațiile. Pentru a scăpa de stresul din viața ta, apelează cât mai des la masajele de relaxare. De asemenea, acceptă faptul că viața este făcută și din momente neplăcute, dar nu uita să te bucuri de minunea pe care o trăiești deja de câteva luni.

5. Poartă haine lejere: care să nu-ți strângă burta, deoarece nu vei face altceva decât să ai mai multe gaze în sarcină. Treci de la garderoba dinainte de sarcină, la cea special creată pentru gravide cu pantaloni elastici și bluze din materiale lejere și naturale.

În cazul în care situația nu se ameliorează nici după aplicarea sfaturilor de mai sus, iar neplăcutele gaze urât mirositoare în sarcină, constipația și balonarea nu te lasă sub nicio formă, mergi la medic.

Am voie Carbocit în sarcină?

Carbocit este un supliment alimentar pe bază de cărbune activ (medicinal) ce absoarbe eficient gazele intestinale, eliminând astfel disconfortul abdominal. Cărbunele medicinal este o pulbere neagră, fără miros și gust, care este potrivit și pentru gaze în sarcină, deoarece absoarbe eficient toate toxinele și alte substanțe din tractul digestiv. Cu toate că este un supliment alimentar, iar cărbunele activ este indicat și pentru gravide, este recomandat să primești acordul din partea medicului înainte de a lua Carbocit.

O cutie de Carbocit vine cu 30 de comprimate, în care se găsesc 250 de grame de cărbune activ. În funcție de severitatea disconfortului resimțit, pot fi luate între 2 – 5 comprimate înainte și după masă. De asemenea, Carbocit se ia cu 2 ore înainte sau 2 ore după administrarea altor suplimente alimentare sau medicamente. Prețul pentru o cutie de Carbocit cu 30 de comprimate se situează între 13 – 15 lei.

Espumisan se ia în sarcină? Ce spun mămicile pe forum?

Espumisan este un medicament pe bază de simeticonă, adică un agent anti-spumare care ajută la reducerea gazelor de la nivelul stomacului sau intestinelor. Espumisan este adesea folosit și pentru pregătirea unor investigații abdominale, cum sunt de exemplu radiografia și ecografia.

O cutie de Espumisan conține 25 de capsule moi, iar doza recomandată adulților este de 2 comprimate de 3 – 4 ori pe zi, de preferat după masă. Dacă nu ai luat Espumisan până acum pentru gaze în sarcină, mai jos ai mai multe confesiuni de pe forumuri de la mămici care au luat acest medicament.

gravidă-care-are-durere-de-cap-și-este-balonată-și-care-stă-întinsă-pe-o-canapea

„Eu mă lupt de câteva zile cu niște gaze în sarcină groaznice. Mi-e și frică să mai mănânc, ca să nu mai am gaze intestinale. Începând de astăzi, la recomandarea medicului, o să iau niște Espumisan, pentru că așa nu se mai poate.” – forum.p7.ro

„Să mai iei câte 2 pastiluțe de Espumisan ori de câte ori te simți balonată sau ai gaze în sarcină, pentru că acestea sunt permise femeilor însărcinate.” – ro-mamma.com forum

„Eu am probleme mari cu fructele, deoarece am gaze după ele. Iau, însă, câte 2 pastile de Espumisan la nevoie. Niciodată nu depășesc dozele din prospect.” – forum.infertilitate.com

„Eu uneori iau seara Espumisan, iar dimineața mă trezesc cu o senzație foarte plăcută.”– forum.infertilitate.com

Scaune dese în sarcină

Tot schimbările hormonale, stresul sau alimentația pot influențea rapid tranzitul. Astfel că, o gravidă poate avea constipație o perioadă, iar după câteva zile scaunele să fie prea dese (mai mult de 3 – 4 pe zi). Trebuie să înțelegi că organismul tău trece prin niște schimbări majore în cele 9 luni, de aceea pentru a evita diareea, gaze în sarcină sau constipația, trebuie să adopți un stil de viață sănătos.

Pe de altă parte, scaunele dese mai apar și înainte de naștere, atunci când începe pregătirea pentru travaliu.Vei observa că odată cu trecerea zilelor și apropierea nașterii, este posibil ca frecvența scaunelor să craescă. Nu te speria, fiindcă după naștere tranzitul va reveni la normal. Este foarte important să bei multă apă dacă ai scaune dese, deoarece pierzi multe lichide, iar deshidratarea este un lucru grav pentru femeile însărcinate.

Dacă diareea nu dispare în maxim 4 – 5 zile, trebuie să mergi la medic. Poate fi vorba și despre un virus sau un parazit, astfel că un specialist îți va prescrie tratamentul potrivit. Nu lua tu antidiareice acasă, fiindcă nu vei face altceva decât să agravezi problema.

Balonarea în sarcină: de ce apare și cum scapi de ea

Balonarea și sâcaitoarele gaze în sarcină merg mână în mână, ambele fiind provocate de progesteron, hormonul sarcinii care relaxează mușchii și prelungește automat perioada de timp în care nutrienții sunt absorbiți.

Nu poți scăpa complet de balonarea în timpul sarcinii, dar cu mici schimbări nu vei mai resimți acest disconfort zilnic. Primul pas sunt porțiile mici și gustările. Cel mai bine este să ai 3 mese principale și 2 gustări. De asemenea, evită carnea de porc, prăjelile și mâncărurile cu multe sosuri. Optează pentru mese în care să incluzi multe legume. Mestecă toate alimentele încet, în caz contrar vei înghiți mai mult aer decât este necesar, iar starea ta se va înrăutăți.

gravidă-cu-bluză-roz-care-stă-pe-marginea-patului-și-se-ține-cu-o-mână-de-burtă-și-cu-cealaltă-de-spate

Balonare sarcină primul trimestru

Balonarea poate să apară încă din primele săptămâni de sarcină, fiind chiar un simptom ce anunță faptul că vei avea un bebe. Motivul pentru care este posibil să fi balonată încă din primul trimestru sunt dereglările hormonale care au scopul de a pregăti uterul pentru dezvoltarea fătului. În primul trimestru, poți ameliora balonarea prin masarea abdomenului, în sens circular, timp de 10 – 15 minute.

Balonare sarcină al doilea trimestru

Din al doilea trimestru placenta, la rândul ei, produce progesteron, ceea ce afectează și mai tare funcționarea tranzitului. Acum, pe lângă balonare, vei avea mai multe gaze în sarcină, iar constipația îți va da bătăi de cap. Dacă în primul trimestru nu ai acordat importanță balonării, deja din al doilea este momentul să faci niște schimbări, fiindcă bebe crește rapid, uterul se extinde și pune presiune asupra organelor din jur. Acum masajul nu mai funcționează, dar poți bea ceaiuri călduțe de mentă, păpădie sau mușețel pentru a scăpa de senzația de balonare.

Balonare sarcină al treilea trimestru

Ultimul trimestru vine și cu cele mai mari provocări pentru tine. Contracțiile Braxton-Hicks deja sunt la ordinea zilei, obosești repede, iar durerile de spate sunt un chin. Peste toate, greutatea bebelușului care s-a dezvoltat aproape complet apasă pe vezica, coloana vertebrală și organele tale. Stomacul nu scapă nici el, de aceea vei avea senzația că te balonezi de la orice ai mânca. Dacă nu poți face mișcare din diferite motive, atunci ai grijă la alimentație și bea mai mult de 2 litri de apă pe zi. În cazul în care ai dureri abdominale puternice, iar balonarea nu te lasă timp de mai multe zile, mergi la medic.

Balonare excesivă în sarcină forum

Balonarea este un disconfort prin care trec pentru o perioadă mai lungă sau mai scurtă, toate viitoarele mămici. Dacă ești balonată și nu mai găsești niciun remediu care să te ajute, atunci poți să te inspiri din experiențele altor mămici care au trecut prin același lucru. Iată mai jos cele mai interesante povestiri de pe forumuri cu privire la balonarea excesivă în sarcină.

„Sunt gravidă în 10 săptămani, iar de vreo 3 am început să fiu foarte balonată. Dimineața sunt cât de cât bine, adică am burta un pic umflată, însă, până seara, mă umflu tot mai mult. Seara parcă sunt însărcinată în 7 luni.” – forum.desprecopii.com

„Și eu am fost extrem de balonată în primul trimestru. Dacă nu mâncam nimic, îmi era tare bine. Cum mâncam ceva, mă umflam imediat și mă durea burta. Mă obișnuisem să mănânc foarte puțin și des. Așa am scăpat de balonare. Seara mâncam foarte puțin. Pe măsură ce a trecut vremea, nu m-am mai balonat, iar prin al doilea trimestru am scăpat de tot.” – forum.desprecopii.com

„Eu mă balonez indiferent ce aș mânca și mai am ușoare crampe. Masajul pe burtică în sensul acelor de ceasornic mă ajută foarte mult. Pe lângă balonare, am și gaze în sarcină în exces. Medicul de familie mi-a recomandat un ceai pentru balonare și se pare că ajută și acela.” – parinti.com

„Este normală balonarea în sarcină, din cauza hormonilor. La fel de normală este și constipația. Eu nu am luat nimic pentru balonare, dar dacă voi simtiți nevoia, luați doar ce vă prescrie medicul.” – forum.7p.ro

„Nu cred că am fost vreodata așa de balonată de când mă știu. Eu cu stomaculnu aveam probleme și indiferent ce mâncam eram bine. Acum sunt balonată și dacă nu mănânc nimic.” – forum.7p.ro

Progesteronul susține sarcina pe toată durata sa, dar acest hormon vine de la sine și cu niște efecte neplăcute asupra gravidelor. Balonarea, constipația și neplăcutele gaze în sarcină reprezintă motiv de îngrijorare pentru unele femei, deși toate reprezintă schimbări normale prin care trece corpul unei gravide. Dacă și tu ai gaze în sarcină, apelează cu încredere la mai multe remedii sigure care să te ajute să-ți ameliorezi problema.

Surse: healthline.com, whattoexpect.com, qbebe.ro, webmd.com, medicalnewstoday.com, totuldespremame.ro, desprecopii.com, romper.com, babycenter.com, reginamaria.ro, thebump.com, todaysparent.com, biofarm.ro, farmaciatei.ro, anm.ro, medlife.ro

Menu

Gestionarea modulelor cookie pe site-ul Naste Natural Informatii Suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close