22 Martie 2023
Așa cum scria o femeie pilot: „O femeie care își poate găsi împlinirea în ceruri nu va mai avea niciodată nevoie să-și trăiască viața în momentele libere ale unui bărbat“. Istoria primelor femei pilot este o poveste despre un curaj uluitor și despre vieți curmate în mod tragic. Vă prezentăm mame eroine: prima femeie pilot care a urcat într-un supersonic fiind însărcinată.
Știm cu toții că frații Wright au fost creditați ca fiind primii care au pilotat un avion. Dar cine a fost prima femeie pilot care a zburat în înaltul cerurilor? Pe 8 martie 1910 – de curând s-au împlinit 113 ani – Raymonde de Laroche, o fostă actriță de teatru pariziană, devenea prima femeie pilot licențiată din lume. Nouă ani mai târziu, Raymonde a murit atunci când avionul experimental pe care îl pilota s-a prăbușit la sol. Raymonde de Laroche pare să fi trăit mai multe vieți în cei 36 de ani pe care i-a petrecut pe pământ. De la a lucra ca actriță de teatru la Paris la a deveni prima femeie pilot cu licență din lume, supraviețuind unor accidente îngrozitoare și chiar lucrând ca șofer militar în timpul Primului Război Mondial, de Laroche a văzut de toate. Povestea ei este o poveste remarcabilă de talent și rezistență, care merită să fie spusă.
Raymonde de Laroche s-a născut la 22 august 1882, la Paris, Franța, sub numele de Elise Raymonde Deroche. Tatăl ei, Charles François Deroche, era instalator. Însă, în contrast cu acest context profesional, de Laroche a fost interesată în adolescență de sport și de diverse automobile.
La vârsta adultă, femeia a fost atrasă de scenă și s-a apucat de actorie pe când avea încă 20 de ani. Atunci a adoptat numele de scenă „Raymonde de Laroche“ pe care a continuat să îl folosească pe tot parcursul carierei sale.
La vârsta de 20 de ani ea era deja o femeie căsătorită, după ce a îmbrățișat viața de familie alături de Louis Léopold Thadome la 18 ani. Cei doi au divorțat nouă ani mai târziu, iar actrița a avut o relație amoroasă cu aviatorul și sculptorul Ferdinand Léon Delagrange, cu care a avut și un fiu.
Delagrange a murit în anul 1910 și, deși cei doi nu s-au căsătorit niciodată, bărbatul a jucat un rol esențial în insuflarea interesului inițial al partenerei sale pentru aviație. Pe lângă aportul lui Ferdinand Léon Delagrange, demonstrațiile publice de zbor ale fraților Wright de la Paris din 1908 au contribuit la deschiderea ochilor lui de Laroche asupra posibilității de a pilota un avion.
Ca urmare a acestui fapt, Raymonde de Laroche l-a abordat în mod proactiv pe Charles Voisin, un pionier al aviației care construise un avion pentru Léon Delagrange, pentru a-i cere să o instruiască să devină pilot. Voisin a acceptat ulterior.
Ea și-a început pregătirea în anul 1909 la Chalons, în Franța, și a efectuat primul zbor solo pe 22 octombrie 1909. Arătându-se promițătoare ca pilot, de Laroche a excelat în noul său domeniu. Aceasta a efectuat cu succes manevrele necesare pentru ca Federația Aeronautică Internațională (FAI) să o califice pentru obținerea licenței de pilot.
Citește și: Moduri bizare prin care femeile își făceau teste de sarcină pe vremuri
În continuare, fă cunoștință cu femeile care au riscat totul pentru a fi primele care au zburat. A doua femeie pe listă este Harriet Quimby, o reputată jurnalistă americană. Ea a devenit prima femeie americană care a obținut o licență de pilot. Acest lucru se întâmpla în anul 1911. Din păcate, însă, femeia a murit un an mai târziu, când noul său avion a căzut în portul Boston.
Zece ani mai târziu, mai exact în 1921, Bessie Coleman a fost declarată prima femeie de culoare care a obținut o licență de pilot, după ce a călătorit până în Franța pentru a găsi o școală de aviație care să o învețe. La cinci ani distanță, Bessie a fost ucisă când o cheie s-a prins în comenzile avionului său, făcându-l să se prăbușească.
În primele zile ale aviației, zborul era o activitate periculoasă. Avioanele erau „invenții fragile, confecționate din bambus, sârmă și țesături“, după cum le-a descris Eileen Lebow, un regretat istoric. Ele nu aveau centuri de siguranță și nici măcar un plafon care să-l țină pe pilot în cazul în care aeronava se răsturna.
„Aviația era o profesie nouă, aparent liberă de așteptări de gen și de tipizarea sexuală care limitau femeile în alte domenii. (…) Femeile au intrat de la început“, a remarcat istoricul Susan Ware.
Pentru mulți piloți, emoția zborului a fost amețitoare, dar și o oportunitate de a fi evaluați în funcție de propriile merite. „Aceste femei voiau să fie judecate ca ființe umane și nu ca femei“, mai spunea Ware.
Începând cu zborurile cu balonul cu aer cald din secolul al XVIII-lea, femeile au fost parte integrată a industriei aviației, încă de la origini. Chiar și în cazul celebrului zbor al fraților Wright, sora lor, Katherine, a ajutat la realizarea întregului proiect. Dar, dintr-un motiv oarecare, rolul femeilor în aviație este ceva despre care mulți oameni nu știu prea multe.
În acest material, toate acestea se schimbă. Acum că ai aflat cine a fost prima femeie pilot din lume, vei afla numele primei femei pilot care a urcat într-un supersonic, însărcinată fiind, și multe altele.
Maiorul Lauren Olme face istorie, devenind unul dintre primii piloți ai Forțelor Aeriene americane care pilotează un avion supersonic în timp ce este însărcinată. Lauren, care ocupă funcția de director adjunct de operațiuni al Escadrilei de armament 77, a zburat recent cu un B-1B Lancer la baza Dyess Air Force din Taylor County, Texas.
În ciuda faptului că era gravidă, Lauren nu a renunțat niciodată la visul ei de a zbura. Forțele Aeriene au creat recent o politică ce oferă mai multă flexibilitate, permițând personajului navigant să solicite în mod voluntar să zboare chiar și în cazul unei sarcini.
„Nu pot să exprim cât de uimitor este faptul că femeile însărcinate au acum posibilitatea de a zbura în toate tipurile de aeronave“, a declarat Lauren într-un comunicat de presă.
„Este o decizie foarte personală pe care Mark (soțul ei – n.n.) și cu mine am luat-o împreună, deoarece există riscuri în a zbura pe B-1 în timp ce ești însărcinată. Dar, după ce ne-am consultat cu medicii din Forțele Aeriene, dar și cu medicii civili, am consimțit că pot zbura câteva săptămâni“, a continuat ea.
„Politica permite aviatorilor să zboare până la 28 de săptămâni, dar, din diverse motive, echipa mea medicală a hotărât că este mai bine să se oprească în jurul săptămânii 22, așa că acesta este tot zborul pe care îl voi face cu copilul nostru“, a mai spus Lauren Olme.
Maiorii Lauren și Mark Olme sunt amândoi piloți de vânătoare la baza Dyess Air Force Base din Abilene, Texas, iar copilul lor nenăscut sparge deja barierele (sonore).
„Bebelușul Olme, care este așteptat să sosească în aprilie 2023, a devenit unul dintre primii bebeluși din cadrul Departamentului Apărării care a înregistrat 9,2 ore de zbor într-un avion supersonic“, se arată într-un comunicat de presă al Bazei Dyess Air Force, unde este staționat cuplul.
Avionul lui Lauren, B-1, este singurul bombardier supersonic din cadrul Forțelor Aeriene, atingând viteze de până la 1,2 mach, adică peste 900 de mile pe oră.
Vezi și: De ce femeile gravide nu trebuie să poarte centura de siguranță
Atunci când sunt întrebați cine a fost prima femeie pilot, mulți oameni răspund, simplu, Amelia Earhart. Acest lucru se datorează faptului că, deși nu a fost prima femeie pilot (apărând pe scenă cu mai bine de 20 de ani mai târziu), Amelia este, fără îndoială, cea mai faimoasă femeie pilot din toate timpurile.
Totuși, cine a fost ea și de ce este atât de faimoasă încât lumea își amintește numele ei chiar și după atâția ani? Poate că nu a fost prima femeie pilot, însă Amelia Earhart a reușit o premieră. Fără a lungi inutil vorba, ea a devenit faimoasă pentru că a fost prima femeie care a traversat Oceanul Atlantic în zbor solo, în 1932, la mai bine de 20 de ani după ce Laroche (de mai sus) a devenit prima femeie pilot.
Această realizare a făcut-o pe Amelia să devină una dintre cele mai mari aviatoare din toate timpurile, ajutând ca numele ei să rămână bine cunoscut aproape un secol mai târziu. Totuși, zborul ei solo peste Oceanul Atlantic nu este singurul motiv pentru care mulți dintre noi îi cunosc numele.
Un alt motiv ar fi dispariția ei ciudată. La doar cinci ani după marea ispravă, Earhart a încercat să facă ocolul lumii în 1937. Spre finalul zborului, Amelia și copilul ei au dispărut deasupra Oceanului Pacific și nu au mai fost văzuți niciodată. Ea a fost declarată oficial moartă în 1939, iar investigațiile continuă până în prezent, dar fără niciun rezultat.
În urmă cu nouă ani, povestea Laurei Gârdu era parcursă cu interes de numeroși cititori. Pe atunci în vârstă de 32 de ani, Laura vizita în fiecare zi de lucru câte un oraș din Europa. Cifrele din cariera sa de până atunci se prezentau astfel: 180 de ore pe elicopter și 3.500 de ore de zbor la manșa avioanelor Boeing. Absolventă a Şcolii Superioare de Aviaţie Civilă şi a Facultăţii de Inginerie Aerospaţială, Laura Gârdu povestea, în anul 2014, că visul ei de a deveni pilot a luat naștere în liceu, când a descoperit revistele Top Gun.
„Când eram mică şi vedeam avioane pe cer le urmăream îndelung cu privirea şi îmi doream să ajung la ele. Am avut chiar o perioadă în copilărie când la întrebarea «Ce vrei să fii, puişor, când te faci mare?» răspunsul meu era: cosmonaut. Ulterior nu pot spune că am rămas fixată pe ideea aceasta, însă cumva destinul m-a adus în aviaţie“, spune Laura Gârdu.
Deși de-a lungul articolului am vorbit despre cât de vitale au fost femeile pentru aviație încă de la începuturi, de ce pare, totuși, că piloții sunt întotdeauna bărbați? Indiferent dacă privim la companiile aeriene comerciale, la piloții privați sau chiar la militari, pare (cel puțin) că aceștia sunt întotdeauna bărbați. Este într-adevăr așa sau este doar o prejudecată?
Dintr-un motiv sau altul există, într-adevăr, mai mulți piloți bărbați decât femei. Dacă aruncăm o privire asupra unor statistici vom vedea cu exactitate cât de mare este diferența dintre numărul de piloți bărbați și numărul de piloți femei.
Conform statisticilor întocmite de Administrația Federală a Aviației, marea majoritate a piloților este bărbați, doar un mic procent (5-10%) dintre ei fiind femei. Ceea ce este și mai interesant este faptul că cel mai mare procent de femei, de departe, este reprezentat de elevii-piloți, 14,3% dintre aceștia fiind femei.
Asta sugerează că din ce în ce mai multe femei decid să devină piloți pentru a culege roadele unei astfel de cariere și este de așteptat ca aceste cifre să înceapă să crească mai mult în viitor.
Surse:
Gestionarea modulelor cookie pe site-ul Naste Natural Informatii Suplimentare
The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.