Cand ar trebui sa te ingrijoreze picioarele umflate in sarcina?

15 Noiembrie 2016

de Irina Olteanu

Un anumit grad de umflare este normal sa apara la nivelul gleznelor si al picioarelor in timpul sarcinii. Exista insa situatii in care umflarea corpului nu este normala si impune un consult medical. Cand ar trebui sa te ingrijoreze picioarele umflate in sarcina afli chiar aici.

Ce reprezinta picioarele umflate in sarcina

Picioarele umflate sunt cunoscute sub denumirea medicala de edem; acesta este localizat in maini, picioare si glezne, in special in timpul verii. De asemenea, sefa catedrei de obstetrica si ginecologie din cadrul Universitatii Ottawa, Andree Gruslin, afirma ca poate aparea o umflare si la nivelul fetei sau al gatului, teoretic fiecare gravida experimentand intr-o anumita masura acest simptom (poate exista o diferenta si in functie de ora din zi – umflarea este mai pronuntata seara sau in functie de vreme – vremea calda favorizeaza). Daca ai acumulat rapid greutate in sarcina, este posibil sa te confrunti cu aceasta problema destul de timpuriu.

picioarele umflate

Modificarile din chimia sangelui pot determina ca o parte din lichid sa fie transferat in tesuturi, iar pana in cel de-al treilea trimestru greutatea uterului imprima atat de multa presiune pe venele pelviene si pe vena cava (vena mare din partea dreapta a corpului care transporta sangele din extremitatea inferioara a corpului catre inima) incat sangele se poate acumula, fortand retentia de lichid sub genunchi. Se intampla acest lucru deoarece volumul de lichide din organism creste, incercand sa sustina atat pe tine cat si pe copil.

Conform statisticilor, edemul afecteaza aproximativ 3 patrimi din femeile gravide incepand cu saptamana 22 de sarcina si pana la saptamana 27, persistand pana in preajma nasterii. Cel mai probabil apare in cel de-al treilea trimestru de sarcina si se manifesta mai grav pentru gravidele cu sarcina multipla sau care au lichid amniotic in exces.

Nu uita de faptul ca, in plus fata edem, in timpul sarcinii ligamentele din picioare, datorita hormonului relaxina (permite intinderea oaselor) conduc de multe ori la o crestere in numarul pe care il porti la pantof, cu pana la o marime.

Cand trebuie sa te ingrijorezi cu privire la picioarele umflate in sarcina

Cand picioarele umflate sunt insotite de anumite simptome pot indica probleme subiacente mai grave. Urmareste daca unul dintre picioare se umfla mai mult decat celalalt si eventual apare si durere deoarece poate fi vorba despre un cheag de sange. De asemenea, daca te confrunti cu o durere de cap care nu dispare si modificari in vedere (vedere incetosata sau sensibilitate la lumina) pot indica preeclampsie (hipertensiune specifica sarcinii) – este insotita si de crestere rapida in greutate si pierderi de proteine prin urina, in timp ce umflarea corpului insotita de dureri de piept sau dificultate in respiratie pot indica probleme cardiace. In principiu, o umflare usoara a gleznelor si picioarelor este inofensiva si chiar normala. Insa daca este prezenta si umflarea altor parti a corpului sau daca persista un timp neobisnuit umflarea apar motive de ingrijorare. In oricare dintre aceste situatii trebuie sa contactezi de urgenta medicul.

Ce poti face pentru a gestiona picioarele umflate

Majoritatea viitoarelor mamici descopera singure solutiile potrivite pentru a ameliora umflarea picioarelor specifica sarcinii. Astfel, prima modalitate in care pot interveni este reprezentata de proptirea picioarelor pe o suprafata mai ridicata in timpul serviciului, precum si pauzele dese (ridicat de pe scaun si plimbat) si un aport sporit de apa (8-10 pahare de apa zilnic). Desi pare contraproductiv sa scapi de acumularea de lichide printr-un consum de apa, in acest mod organismul este ajutat sa elimine mai rapid materiile reziduale, fiind minimizata inflamatia. De asemenea, apa de cocos, bogata in electroliti, poate ajuta la reducerea retentiei de apa din organism.

Pot fi de ajutor terapia prin masaj sau inotul (daca medicul isi da aprobarea). Presiunea apei impinge lichidele din tesuturi inapoi in vene si apoi in rinichi de unde pot fi eliminate. De altfel, exercitiul fizic, de orice fel, este benefic in ceea ce priveste umflarea tesuturilor corporale.

Este important sa nu iti incrucisezi picioarele in timp ce stai asezata. Nu sta prea mult timp in picioare sau asezata si incearca sa dormi pe lateralul corpului (de preferat pe partea stanga-favorizeaza functia renala, in consecinta fiind stimulata eliminarea reziduurilor din organism si reducerea inflamatiei). Intinde-ti picioarele frecvent in timp ce stai jos, incepand cu calcaiul si apoi flexeaza usor piciorul pentru a-ti intinde muschii gambei si roteste-ti glezna miscand degetele de la picioare.

Conform doctorului Gruslin, o cantitate mai mare de sare in alimentatie nu influenteaza picioarele umflate din timpul sarcinii, fiind considerat mai degraba un mit, la fel ca si cel care recomanda un aport sporit de potasiu (pentru a contrabalansa efectele din organism ale sodiului). Incearca totusi sa pastrezi moderatia, sfat valabil de altfel in ceea ce priveste alimentatia in timpul sarcinii; opteaza pentru alimente sanatoase si evita-le pe cele procesate. Ciorapii de compresie nu sunt indicati deoarece pot fi destul de dificil de incaltat si de indepartat, precum si inconfortabili la purtat; in plus, scopul final este sa lasi sangele si lichidele sa circule cat mai liber posibil. Nu purta ciorapi sau sosete care dispun de benzi ce comprima gleznele sau gambele, in schimb opteaza pentru dresuri cu talie inalta destinate gravidelor. Este bine sa ii imbraci inainte sa te dai jos din pat dimineata pentru ca sangele sa nu aiba timp sa se acumuleze in glezne. De ajutor pot fi insa pantofi confortabili, precum cei ortopedici care pot contribui atat la dezumflarea picioarelor, cat si la reducerea durerii de spate specifica sarcinii.

In principiu, intr-un interval de pana la 24 de ore de la nastere, majoritatea femeilor observa o diferenta semnificativa cu privire la umflarea picioarelor (vei urina frecvent si vei transpira din abundenta in decursul primelor zile de la nastere). Pana la acel moment, incearca sa retii faptul ca este normal ceea ce experimentezi si profita cat de mult poti ca sa te odihnesti.

Surse:
www.todaysparent.com; www.whattoexpect.com; http://womenpla.net

Menu

Gestionarea modulelor cookie pe site-ul Naste Natural Informatii Suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close