Durerea de picioare în sarcină: când trebuie să te îngrijorezi

19 Decembrie 2022

de Andreea Bitar

Dacă suferi de crampe musculare la nivelul picioarelor, mai ales în ultimele săptămâni de sarcină, nu trebuie să te îngrjiorezi. Multe viitoare mămici trec prin acest lucru, în special în trimestrul doi sau trei de sarcină, iar durerile apar cel mai frecvent pe timpul nopții. Află, în cele ce urmează, tot ce trebuie să știi despre durerea de picioare în sarcină și cum o poți ameliora.

Cauzele durerii de picioare în sarcină

Crampele musculare și, în general, durerile de picioare care apar pe durata sarcinii sunt cauzate de unul sau mai mulți factori, iar cel mai comun este determinat de problemele de circulație periferică. În timpul sarcinii, circulația scade, lucru care este perfect normal și care se întâmplă din cauza supraactivității hormonale.

Spre finalul sarcinii, însă, se mai întâmplă un fenomen în corp, și anume crește volumul de sânge în organism, ceea ce contribuie, de asemenea, la încetinirea circulației. De aici pot apărea durerile de picioare și crampele musculare, în special la nivelul gambelor.

O altă posibilă cauză a durerilor de picioare în sarcină este deshidratarea. Este important să fii mereu atentă la cantitatea de apă pe care o consumi, așa încât să îți asiguri aportul de zece pahare de apă pe zi. De asemenea, fii vigilentă la simptomele care pot indica deshidratarea, cum ar fi durerile de cap, senzația de amețeală și urina închisă la culoare.  

În plus, deshidratarea poate cauza sau agrava durerile de picioare. Așadar, înainte de a lua orice altă măsură pentru a alina crampele musculare de la picioare, bea o cantitate suficientă de apă și așteaptă pentru a vedea dacă durerea cedează.

Luarea în greutate, fenomen normal pe durata sarcinii, poate contribui la rândul său la amplificarea durerii de picioare. Mai exact, presiunea exercitată de bebelușul în permanentă creștere poate impacta nervii și vasele de sânge de la nivelul picioarelor. Din acest motiv, este posibil să resimți dureri mai pronunțate în stadiul de sarcină avansată, cu precădere în semestrul al treilea.

Este foarte important ca, pe durata sarcinii, să încerci să menții un stil de viață activ. Nu doar că astfel îți poți menține sănătatea în parametri normali, dar îți și ajuți organismul să facă față mai bine greutății bebelușului.

Nu în ultimul rând, oboseala acumulată pe durata sarcinii și o posibilă carență de calciu și magneziu pot contribui la apariția și intensificarea durerilor de picioare. Este normal să te simți obosită în timpul sarcinii, cu atât mai mult pe măsură ce avansezi spre ultimul trimestru. Așadar, în ultimul trimestru, mușchii corpului devin din ce în ce mai obosiți de la presiunea acumulată, ceea ce poate cauza instalarea durerilor de picioare.  

În ceea ce privește deficiența de calciu și/sau de magneziu, este știut că aceste minerale sunt esențiale pentru buna funcționare a circulației sângelui și pentru menținerea integrității musculare. Așadar, pentru a evita durerea de picioare în sarcină, este esențial să te asiguri că ai aportul necesar de vitamine și minerale.

Încearcă să te menții hidratată în permanență și alege să faci o plimbare scurtă la final de zi, pentru a preveni apariția crampelor musculare pe durata nopții. De asemenea, medicul îți poate recomanda anumite suplimente prenatale care să conțină calciu și magneziu.

Când ar trebui să te îngrijoreze crampele musculare la nivelul picioarelor

După cum am menționat mai devreme, durerile de picioare sunt un simptom destul de frecvent pe timpul sarcinii. Uneori, e posibil ca aceste dureri să fie greu de tolerat și să îți cauzeze probleme serioase de somn, situație în care este recomandat să apelezi la medicul tău curant pentru un tratament.

Totodată, este important să mergi la medic în cazul în care durerile de picioare devin insuportabile, dacă sunt foarte persistente sau dacă remarci o agravare a durerii într-un interval de timp foarte scurt. Este posibil să fie vorba despre o carență de vitamine care nu trebuie neglijată.

Nu în ultimul rând, este important să soliciți asistență medicală de urgență dacă observi că ți se umflă unul sau ambele picioare, dacă te doare când mergi sau dacă remarci prezența unor vene crescute, asemănătoare cu varicele. Este posibil să fie vorba despre un cheag de sânge care necesită investigații.

Tromboza venoasă acută, care duce la apariția cheagurilor de sânge, poate apărea la nivelul picioarelor, coapselor sau a pelvisului. Femeile însărcinate sunt în special predispuse la apariția cheagurilor de sânge cauzate de tromboza venoasă acută.

Deși nu este ceva de care trebuie să te îngrijorezi, pentru că aceste cheaguri de sânge apar în multe situații și nu îți pun în pericol sănătatea, este bine să știi cu ce te confrunți și este cu atât mai important ca medicul tău să fie informat în eventualitatea apariției unui cheag.

durerea de picioare in sarcina

Remedii pentru durerea de picioare în sarcină

Un aspect important în ceea ce privește remedierea durerilor de picioare în sarcină este că, de multe ori, este posibil ca mușchii să fie extrem de tensionați și să aibă nevoie de puțină relaxare. Prin urmare, asigură-te că faci stretching în fiecare seară, înainte de culcare. Încearcă o rutină simplă și scurtă de stretching, pentru a nu te suprasolicita. Poți începe prin aplecări ușoare, apoi prin îndoirea și întinderea gambelor, în mod repetat, de câteva ori, și poți termina cu rotirea tălpilor în aer, de câteva ori, cu piciorul întins în față.

Din nou, nu uita de hidratare. Este unul dintre cele mai bune remedii pentru combaterea oboselii și a durerii de picioare în sarcină. Un consum adecvat de apă, undeva până la 12 pahare pe zi, îți asigură aportul necesar pentru un organism sănătos. De asemenea, asigură-te că integrezi în alimentație fructe și legume bogate în apă și electroliți, pentru a spori hidratarea.

În cazul în care durerile sunt intense, poți incerca să aplici căldură pe zona dureroasă pentru a relaxa mușchiul și a ameliora durerea. Poți folosi o sticlă cu apă caldă sau chiar o pătură electrică. Așază-te într-o poziție cât mai relaxată și nu îți forța picioarele.

Un alt remediu potrivit este masarea zonei dureroase, cu mișcări blânde și presiune minimă, cu un ulei esențial mentolat, precum uleiul de mentă sau de eucalipt. Masează zona minim un minut și revino în cazul în care durerea nu cedează.

Nu în ultimul rând, încearcă să faci mișcare în fiecare zi și să eviți sedentarismul. Poți discuta cu medicul ginecolog despre tipul de activități fizice cu impact redus poți practica pe durata sarcinii, în așa fel încât să te menții activă, fără a pune sănătatea celui mic în pericol.

Menținerea unei rutine de activitate fizică poate preveni luarea de greutate în exces, promovează o circulație sanguină normală și poate preveni apariția durerilor de picioare. De asemenea, nu uita să faci stretching și warm up înainte de fiecare sesiune de sport sau chiar și înaintea unei plimbări mai lungi prin oraș. Acest obicei poate contribui și la ameliorarea durerii de picioare în sarcină.

În cazul în care anumite afecțiuni medicale nu îți permit să faci sport pe timpul sarcinii, caută soluții alternative pentru a te menține în formă și pentru a evita sedentarismul. Un simplu exercițiu: ridică-te și plimbă-te prin casă o dată la două ore, pentru a-ți activa circulația sângelui. Prin mișcare poți evita sau ameliora durerea de picioare în sarcină.

Menu