Pregatirea perineului pentru nastere

19 August 2015

de Irina Olteanu

Pregatirea perineului pentru nastere se poate realiza prin binecunoscutele exercitii Kegel, masaj perineal, dar si prin alte modalitati pe care le puteti descoperi in continuare alaturi de un specialist in domeniu.

Despre perineu

Perineul constituie o portiune extrem de importanta din corpul unei femei si joaca un rol deosebit in timpul nasterii. Este format din zona de piele si muschi aflata intre vagin si anus. In timpul nasterii se intinde pentru a permite capului copilului sa iasa. Pe masura ce se apropie nasterea, femeile se pot ingrijora tot mai mult cu privire la trauma si la durerea care pot fi experimentate din acest motiv. Uneori, pe buna dreptate. Conform statisticilor, 2/3 din femei se confrunta cu ruptura perineala. In ansamblu, 48% din femei au experimentat o forma de ruptura cand au nascut si aproximativ 17% au suferit o epiziotomie (taierea perineului).

Traumele prin care poate trece perineul sunt impartite in mai multe categorii; cea mai usoara forma presupune ruptura superficiala care nu necesita copci-poate aparea senzatie de intepatura la urinare. Apoi urmeaza ruptura de gradul intai si implica doar pielea; rareori necesita copci. Gradul doi de ruptura se refera la piele si o parte din muschii din perineu si necesita copci pentru vindecare; aproximativ 40% din australience se confrunta cu aceasta problema. Cele mai grave forme sunt cele de gradul trei sau patru, dar apar rar (1 din 100 cazuri); gradul trei implica si anusul, iar daca ajunge pana in rect este de gradul patru.

Ruptura perineala poate aparea cel mai probabil: la primipare, la nasterile asistate instrumental (care, conform statisticilor, apar mai des in cazul anesteziilor epidurale), la epiziotomii, la o nastere foarte rapida sau dimpotriva foarte lunga, la nasterile pe spate (mai ales cu picioarele ridicate), cand capul bebelusului este foarte mare sau in pozitie anormala.

Ruptura perineala are sanse reduse de aparitie: cand mama a mai nascut, cand nasterea are loc in genunchi, cand s-a realizat masaj perineal in timpul sarcinii, cand planseul pelvian e relaxat, cand se tine cont de nevoia de a impinge.

perineu

Pregatirea perineului – metode

Exista anumite lucruri pe care le puteti face pentru a reduce trauma perineului. In primul rand, asigurati-va ca aveti o alimentatie echilibrata; astfel corpul va fi in stare buna de functionare si se va vindeca rapid. Sunt importante vitamina E si zincul pentru piele. De asemenea, si exercitiile perineale pot fi de ajutor. Exercitiile Kegel, conform unui studiu, pot reduce riscul de incontinenta urinara in sarcina si postpartum. Ele presupun localizarea muschilor care controleaza urina si incordarea lor (nu insa in timpul urinarii); sunt indicate 10 serii de 3 ori pe zi. Practicarea acestor exercitii va pregati planseul pelvian pentru a se tonifia si relaxa in al doilea stadiu al travaliului.

Masajul perineal este una dintre cele mai bune metode de a reduce traumele asociate si poate reduce rupturile, dar si epiziotomiile (mai ales la gravidele cu varsta 30+ si la femeile primipare conform Frank Anderson, profesor asistent de Obstetrica si Ginecologie la Universitatea din Scoala de Medicina Michigan). Acest masaj poate fi facut chiar de gravida sau de partener, incepand in jurul varstei gestationale de 34 saptamani si contribuie semnificativ la pregatirea perineului pentru nastere. Se realizeaza o data sau de doua ori pe zi. Este bine sa aveti un mediu relaxat, putand apela la o baie sau o compresa calda pe zona pentru a inmuia tesutul. Puteti efectua masajul din pozitie semisezanda, sprijinindu-va de mai multe perne sau stand cu un picior pe un scaun sau sprijinit de toaleta si eventual cu o oglinda in fata (pentru inceput, pentru a va familiariza cu procedeul). Aveti nevoie de un lubrifiant (vitamina E,ulei de migdale sau hidrosolubil), insa nu este indicat uleiul pentru bebelus, cel mineral sau vaselina. Verificati ca mainile sa fie curate, goliti-va vezica urinara, taiati unghiile si aplicati lubrifiantul pe piele pana este absorbit si circulatia este stimulata (3-4 minute). Introduceti degetul mare 3 cm in vagin si apasati inspre anus si in lateral (pana apare o senzatie de arsura/furnicatura) si incercati sa mentineti piela tensionata un minut si apoi odihniti-va. Masati apoi usor partea inferioara a vaginului in spate si fata, tragand de tesut inainte la fel cum va face si bebelusul (timp de 3-4 minute). Masajul trebuie facut cu delicatete (altfel pot aparea vanatai sau inflamatii) si evitati zona unei epiziotomii anterioare. Nu trebuie sa va apropiati de zona uretrei si evitati masajul daca suferiti vreo infectie sau herpes genital. O precautie importanta de retinut in practicarea acestui tip de masaj implica nasterea prematura, ruperea prematura a membranelor, infectia vaginala sau inducerea contractiilor de catre masaj. Evident, daca il resimtiti dureros sau inconfortabil, este mai bine sa-l evitati.

Contraindicatiile valabile pentru toate tehnicile de pregatire a perineului includ femeile care au mai putin de 34 saptamani, au cervix scurtat, istoric de nastere prematura, placenta previa, infectie curenta cum este herpes sau candida.

Vania_Limban_-_QbebeDoamna Vania Limban, Wellness Manager, Moasa&Consultant Tonifiere Perineu in cadrul Active Family Center a avut amabilitatea de a ne raspunde la urmatoarele intrebari legate de pregatirea perineului:

1. Ce tip de exercitii pot realiza gravidele pentru a-si pregati perineul de nastere vaginala? In ce constau aceste exercitii?

Exercitiile de pregatire a perineului pentru nastere au ca scop cresterea flexibilitatii si elasticitatii perineului in vederea pastrarii integritatii acestuia. Se recomanda inceperea acestor exercitii cat mai devreme si practicate de minim 3 ori/saptamana pana la nastere. Ele constau in:

-Exercitii KEGEL de contractare si relaxare a perineului;
-Exercitii PERINEUM FIT cu contractarea separata a fiecarui sfincter;
– PERINEUM WORKOUT un program activ si complex in care se imbina exercitiile pentru perineu cu exercitii de workout care cointereseaza mai ales muschii care sunt in conexiune cu planseul pelvi-perineal si vor participa in mod direct si activ la nastere, dar si muschii care asigura un tonus bun al intregului organism al femeii gravide;
– Metoda EPI-NO care consta intr-un set de exercitii de contractura a perineului, dar si in practicarea din saptamana 36 de sarcina a unui exercitiu de dilatare progresiva a orificiului vaginal pana la marimea unui cap de fat, cu o rata de succes foarte mare in pastrarea integritatii perineului la nastere.

2. In ce mod usureaza nasterea aceste exercitii?

Practicarea exercitiilor de tonifiere a perineului in perioada de sarcina usureaza nasterea prin faptul ca pot fi evitate rupturile perineale si/sau epiziotomia la nastere, sangerarile produse uneori de acestea, ca si procedurile de coasere a lor, care sunt destul de laborioase si incomode, generand un disconfort postnatal accentuat in primele saptamani dupa nastere, mai ales in pozitiile sezand din timpul alaptarii. Pastrarea unui perineu intact si continuarea tonifierii lui si dupa nastere asigura o rata de recuperare si refacere a tonusului acestuia de 90%.

3. Ce contraindicatii au acest exercitii/ce categorii de gravide nu le pot efectua?

Exercitiile Kegel si Perineum Fit nu au contraindicatii, fiind recomandate oricarei gravide, indiferent de modalitatea de nastere aleasa. Programul de Perineum Workout este recomandat doar gravidelor care au efectuat un test de gimnastica si nu au restrictii la miscare.

4. Ce sfaturi aveti pentru gravide in acest sens?

Orice gravida trebuie sa stie ca statusul perineului ei este afectat in sarcina de schimbarile hormonale si pentru a avea dupa nastere o relatie intima de cuplu si o sanatate uro-genitala fara probleme (vezi incontinenta urinara, altele) ea trebuie să aiba grija de tonifierea perineului ei atat in perioada de sarcina cat si in primele 6 luni dupa.

Multumim doamnei Vania Limban pentru informatiile oferite.

Surse: www.babycenter.com; www.pregnancy.com.au; www.parenting.com; www.babycentre.co.uk; www.babyarrivals.com.au; www.babble.com

Menu

Gestionarea modulelor cookie pe site-ul Naste Natural Informatii Suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close