Tot ce trebuie sa stii despre certificatul de nastere al copilului

27 August 2019

de Irina Olteanu

Certificatul de nastere constituie un document esential pentru orice persoana, utilitatea sa intinzandu-se nu doar pana la majorat, ci pe durata intregii vieti. Iti explicam aici ce acte iti sunt necesare pentru obtinerea lui si ce conditii trebuie respectate, dar si alte informatii utile.

Acte care iti sunt necesare pentru certificatul de nastere

Pentru a obtine certificatul de nastere ai nevoie de urmatoarele acte in cazul copiilor inregistrati din casatoriei
– Certificat medical constatator al nasterii (se obtine din maternitatea unde a avut loc nasterea in termen de maxim 3 zile de la nastere) – in original si completat, cu stampila spitalului, parafa si semnatura medicului
– Cartile de identitate sot si sotie (pentru cetatenii romani) sau pasapoarte si permise de sedere (pentru cetatenii straini) – in original
– Certificate de casatorie – in original
– Declaratie privind numele de familie al copilului data de ambii parinti in fata ofiterului de stare civila, pentru situatia in care parintii au nume diferite dupa casatorie
– Copie xerox dupa certificatul de casatorie si cartile de identitate, pe o singura foaie (fata/verso).

Ai nevoie de urmatoarele acte in cazul copiilor inregistrati din afara casatoriei
– Certificat medical constatator al nasterii – in original
– Carti de identitate mama-tata – in original
– Certificate de nastere ale parintilor – in original
– Sentinta sau certificatul de divort – in cazul mamei divortate
– Prezenta unuia dintre parinti cu cartea de identitate si certificate de stare civila in original – in cazul mamei minore
In situatia in care unul dintre parinti sau ambii sunt cetateni straini, alaturi de documentele mentionate mai sus, mai sunt necesare:
– Pasaportul parintelui cetatean strain/parintilor cetateni straini, respectiv actul de identitate pentru cetatenii statelor membre UE – in original si copie si traducere legalizata a filei cu datele de identificare
– Certificatul de casatorie al parintilor copilului si traducere legalizata pentru parintii casatoriti; pentru copilul nascut in afara casatoriei este necesar certificatul de nastere al mamei in original cu traducerea legalizata (documentele eliberate de institutii ale statelor semnatare ale Conventiei de la Haga se apostileaza, iar documentele eliberate de statele cu care Romania a incheiat tratate/conventii/acorduri de asistenta juridica sunt scutite de supralegalizare/apostilare/orice formalitate, documentele care nu se regasesc in una dintre situatiile prevazute se supralegalizeaza conform art.162 din Legea 105/1992).
Pentru a putea produce efecte, inclusiv in ceea ce priveste cetatenia, nasterea trebuie inregistrata la ambasada sau consulatul roman din tara in care s-a produs. Certificatul de nastere romanesc se elibereaza direct de ambasada sau consulatul la care a fost inregistrata cererea.

Nasterea poate fi declarata de catre orice persoana, insa certificatul de nastere poate fi ridicat doar de unul dintre parinti sau de reprezentantii legali. Eliberarea certificatului de nastere are loc in termen de 7 – 15 zile de la data depunerii actelor.

certificatul de nastere

Conditii pentru depunerea actelor

Inregistrarea copilului nou-nascut trebuie realizata in termen de 30 zile de la data nasteri pentru copilul nascut viu si aflat in viata, respectiv 3 zile de la data nasterii pentru copilul nascut mort, 4 ore de la data decesului pentru copilul nascut viu, dar decedat in decurs de 15 zile, 30 de zile pentru copilul pana la 1 an gasit sau parasit de mama in maternitate/unitati sanitare. Daca se depaseste termenul, alaturi de actele precizate, se va plati si o amenda contraventionala sau ajunge in competenta primarului unitatii administrativ-teritoriale in a carei raza s-a produs evenimentul, cu avizul conform al serviciului public comunitar judetean de evidenta a persoanelor sau, dupa caz, al Directiei generale de Evidenta a Persoanelor a Municipiului Bucuresti. Legea 119/1996 este cea care prevede ca intocmirea actului se face la serviciul public comunitar local de evidenta persoanelor in a carui raza administrativ-teritoriala s-a produs evenimentul, respectiv la Serviciul de Stare Civila din cadrul primariei unitatii administrative-teritoriale.

Pentru inregistrarea adoptiei, competenta apartine structurii de stare civila din cadrul S.P.C.L.E.P. sau, dupa caz, ofiterului de stare civila din cadrul primariei unitatii administrativ-teritoriale in a carei raza se afla domiciliul adoptatului sau a sediului institutiei de ocrotire in ingrijirea careia se gaseste adoptatul.
In situatia in care declaratia a fost facuta dupa expirarea termenelor prevazute de lege, dar in decurs de 1 an de la data nasterii, inregistrarea nasterii se face cu aprobarea primarului, respectiv a sefului misiunii diplomatice sau al oficiului consular de cariera si se va mentiona motivul intarzierii. In situatia in care declaratia nasterii are loc dupa 1 an de la data nasterii, actul de nastere se intocmeste in baza hotararii judecatoresti definitive si irevocabile privind incuviintarea inregistrarii tardive, care trebuie sa contina toate datele necesare inregistrarii.

Certificatul de nastere – numele copilului

Acesta se va stabili tinand cont de prevederile legale. Astfel, daca parintii au nume de familie comun sau exista o discordanta intre prenumele copilului trecut in certificatul medical constatator al nasterii si declaratia verbala a declarantului, intocmirea actului de nastere se face pe baza declaratiei scrise si semnate de ambii parinti, din care sa rezulte numele de familie si prenumele copilului. Atunci cand parintii nu se pot intelege, ajunge sa decida serviciul public comunitar local de evidenta persoanelor de la locul inregistrarii nasterii, prin dispozitie scrisa.

Pierderea certificatului de nastere

Daca se pierde certificatul de nastere, posesorul (respectiv parintii) trebuie sa se adreseze direct serviciului de stare civila din raza domiciliului pentru a obtine unul nou. Daca persoana are domiciliul in strainatate, poate mandata o alta persoana din tara pentru a obtine un exemplar. Duplicatul se poate elibera in caz de pierdere, furt, distrugere, deteriorare sau completare gresita; eliberarea se face pe loc si nu se percepe nicio taxa.

Surse: https://dleps6.ro; www.sector5.ro; www.sibiu.ro; www.dreptonline.ro

Menu

Gestionarea modulelor cookie pe site-ul Naste Natural Informatii Suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close