5 exercitii psihologice care te vor pregati pentru o nastere naturala

25 Septembrie 2019

de Irina Olteanu

Nasterea naturala este un proces care nu necesita doar o pregatire fizica, ci si una mentala. Iti oferim in continuare 5 exercitii psihologice care te vor ajuta sa te pregatesti pentru aceasta incercare.

1. Fraze cu impact pozitiv

Este mai important decat iti poti imagina sa iti hranesti mintea cu ganduri pozitive. Travaliul reprezinta o calatorie in necunoscut, iar o conditie fizica si mentala buna, prin concentrarea asupra aspectelor pozitive, ajuta la consolidarea increderii, dar si a fortei. Poti sa te gandesti in acest sens la cateva fraze sau expresii pe care ti le vei spune singura, precum: Esti puternica, Poti face asta, Esti puternica, Totul sta in puterea ta, Vei reusi. Apeleaza si la melodii cu un ritm pozitiv si calmant.

2. Exerseaza vocalizarea

Sunetele joaca un rol important in gestionarea durerii din travaliu. Atunci cand reusesti sa te antrenezi in avans ajungi mai familiarizata cu vocea si tonalitatea sa. Prin vocalizare ajuti mintea sa se concentreze si stimulezi relaxarea profunda. Din punct de vedere fiziologic, corzile vocale sunt conectate la diafragma (muschiul sub forma de umbrela din torace care extinde cutia toracica pentru a lasa aerul sa patrunda in plamani), la randul sau conectata la perineu. Prin vocalizare incurajezi crearea acestei conexiuni. Folosind vocalize de tonalitate joasa in travaliu vei contribui la reducerea senzatiei de durere din timpul contractiilor. Chiar daca pare prostesc, ajuta sa pronunti onomatopee precum mmm, ah, hah si ooo. Gaseste in primul rand o pozitie confortabila si incepe prin sunete delicate. Exerseaza inganatul pe ton jos, precum si sunete vocalice joase, precum ah, hah, ooo.

3. Meditatie prin constientizare

Acest tip de exercitiu contribuie la fortifierea abilitatii de concentrare si stabilizare a mintii, calmeaza sistemul nervos, consolideaza calmul interior si increderea, directioneaza atentia catre momentul prezent (prin atentia focalizata pe respiratie, se realizeaza o concentrare pe momentul prezent, un instrument indispensabil pentru a ramane inradacinata prin emotii si senzatii care apar in timpul nasterii), creste nivelul de endorfine (hormoni puternici si analgezici naturali produsi de corp), creste nivelul de DHEA (Sulfatul de dehidroepiandrosteron-un hormon produs de corp cu multe beneficii precum intarirea sistemului imunitar si echilibrarea chimiei creierului), ajuta la reglarea ritmului cardiac si a tensiunii arteriale. Trebuie sa gasesti o pozitie confortabila, sa inchizi ochii si sa te concentrezi pe respiratie (observand marirea corpului cand inspiri si eliberarea cand expiri, incercand sa ramai constienta pe ambii pasi), timp de 5-15 minute. Atunci cand apar diverse ganduri si iti distrag atentia, observa-le in masura in care iti sunt utile, apoi lasa-le sa treaca si urmareste-ti respiratia. Este normal sa ai o avalansa de ganduri cand incepi, dar prin meditatie vei reusi sa creezi o distantare mai mare intre ganduri. Priveste-le ca pe niste nori care apar si dispar.

exercitii

4. Primeste cu bratele deschise ceea ce te asteapta

Multe femei experimenteaza senzatii de frica in timpul sarcinii si al nasterii, cum ar fi cea de durere sau de necunoscut. Acest exercitiu psihologic te poate ajuta sa inveti sa tii sub control sentimentele de teama, consolidand intelegerea ca este normal sa le experimentezi. Acesta cladeste increderea in noi insine ca suntem pregatiti si avem instrumentele necesare pentru a face fata emotiilor care apar. La fel ca si meditatia, exercitiul ne ajuta sa ne conectam la acel spatiu care se afla in fiecare din noi, un spatiu sigur cu radacini in momentul prezent (teama traieste in viitor), la care putem reveni mereu. Are un efect calmant si poate face senzatia de teama sa aiba un control mai redus. Atunci cand emotiile precum frica se prezinta in mintea ta, incepe prin urmarirea respiratiei si apoi incearca sa intampini sentimentul de teama pe cat de bine poti, recunoscandu-i prezenta in viata ta. Poti chiar sa iti saluti teama, spunandu-i: stiu ca esti acolo, te pot vedea, stiu ca esti o parte din ceea ce simt chiar acum (dar nu esti eu si nu esti nici tot ce simt). Ajuta, de asemenea, sa discuti despre temerile tale cu persoane in care ai incredere; simpla lor exprimare are adeseori efectul de a le face sa aiba o putere atat de mare. Informeaza-te despre lucrurile care te sperie; cunoasterea reprezinta o jumatate de batalie castigata, in special cand vine vorba despre teama, care are o sansa de a se agrava cand ramane fara motivatie. In pus, ajuta sa practici tehnici care linistesc corpul si mintea, precum respiratia, meditatia, relaxarea si yoga. Daca ai sentimente care simti ca te coplesesc, nu ezita sa apelezi la ajutor din partea unui specialist.

5. Relaxeaza-ti partile corpului care nu trebuie sa functioneze

Acesta reprezinta un instrument excelent atunci cand te vei confrunta cu contractii. Ajuta la o concentrare sporita, dezvolta constientizarea asupra corpului, amelioreaza stresul, ajuta la calmarea mintii prin aducerea atentiei la momentul prezent. Cu siguranta ai observat ca atunci cand te concentrezi asupra unui lucru, realizezi la un moment dat ca ajungi sa incordezi alte parti din corp, cum ar fi fruntea, mandibula sau umerii, ca si cum aceste parti din corp doresc sa lucreze cu tine. Fie ca stai jos sau in picioare, acorda atentie diferitelor parti din corp, de exemplu gurii. Observa daca exista tensiune la nivelul sau si incearca sa o relaxezi. Apoi directioneaza-ti atentia asupra altei parti din corp, cum ar fi umerii si mandibula si observa daca exista acolo vreo tensiune, incercand sa le relaxezi si pe ele. Respiratia trebuie sa ramana neschimbata. Daca inchizi ochii vei putea sa te concentrezi mai bine si vei deveni mai constient de senzatiile subtile din corp. Acest exercitiu este excelent in momentele care necesita un efort fizic si mental neasteptat in viata zilnic (de exemplu, ai mai multe greutati de carat, uiti ceva acasa si alergi sa recuperezi, te lovesti la picior etc.). De fiecare data cand un efort fizic sau mental apare, concentreaza-te pe corp si incearca sa elimini tensiunea care nu isi are locul acolo. Contractiile sunt intr-adevar un efort fizic si mental suplimentar, iar gasirea oricarei surse de relaxare in corp in timp ce ai un instrument nepretuit in calmarea durerii.

Surse: https://10thingsyogamama.com; https://utswmed.org; www.headspace.com

Menu

Gestionarea modulelor cookie pe site-ul Naste Natural Informatii Suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close