Tabel: cat este normal sa te ingrasi in sarcina, in functie de inaltime

21 Iunie 2017

de Irina Olteanu

Castigul ponderal reprezinta un aspect de la sine inteles in sarcina, dar cate kilograme este normal sa te ingrasi in sarcina nu este un lucru cunoscut de toate gravidele.

Cat este normal sa te ingrasi in sarcina

Daca acumulezi prea multe kilograme in perioada sarcinii cresc sansele de diabet gestational, hipertensiune si complicatii in timpul travaliului si al nasterii (in plus, este posibl sa te confrunti cu inesteticele vergeturi si cateva kilograme suplimentare dupa nastere). De fapt, conform unui raport al guvernului din noiembrie 2015, 47% dintre mamele americane au acumulat mai mult decat greutatea recomandata in sarcina, expunandu-se pe ele insele si pe bebelusii lor la un risc pentru probleme de sanatate atat in timpul, cat si dupa sarcina.

Dimpotriva, daca acumulezi prea putine, cum se intampla in cazul a una din cinci mame, ai un risc crescut pentru a naste un bebelus nascut prematur sau cu greutate prea mica (sau ambele) alaturi de alte complicatii in sarcina.

Un ritm constant de a acumula kilograme in sarcina reprezinta cea mai buna varianta pentru tine, corpul tau, sarcina ta si, mai ales, bebelusul tau. Chiar daca te poti simti coplesita, in majoritatea cazurilor poti face o multime de lucruri ca sa mentii greutatea sub control (in plus, medicul te va indruma).

Cat este normal sa te ingrasi in sarcina – informatii despre indicele de masa corporala

Cel mai probabil ai auzit ca este recomandat ca in sarcina sa acumulezi intre 5-7 kg, dar trebuie sa stii ca este vorba despre femeile al caror indice de masa corporala sa incadreaza in categoria de greutate normala. Indicele de masa corporala este calculat cu ajutorul inaltimii si al greutatii. Primul pas pentru a determina cate kilograme trebuie sa acumulezi este sa afli care este indicele de masa corporala al tau.

Procesul de crestere in greutate nu este insa o stiinta exacta, iar ritmul in care te vei ingrasa depinde de o multitudine de factori, precum metabolism, nivel de activitate fizica si gene – un alt motiv pentru care este important sa respecti consultatiile prenatale. Congresul American al Medicilor Obstetricieni si Ginecologi ofera recomandari generale cu privire la castigul ponderal, bazate pe diverse intervale ale indicelui de masa corporala. Acestea variaza in functie de trimestru:
– In primul trimestru bebelusul tau este inca mic, prin urmare nu trebuie sa te ingrasi mai mult de 1,5-1,8 kg. Insa daca te confrunti cu greturi matinale, se poate sa nu acumulezi nici macar 0,02 kg (chiar poti slabi). Nu este insa nicio problema atata timp cat iti revine apetitul si recuperezi acele kilograme in al doilea trimestru de sarcina.
– In al doilea trimestru bebelusul incepe sa creasca in greutate. Si corpul tau va resimti acest lucru, prin urmare daca la inceputul sarcinii aveai o greutate normala, acum ar trebui sa ai in plus aproximativ 6,3 kg
– In al treilea trimestru greutatea bebelusului va creste semnificativ, dar a ta va fi mai lenta, acumuland aproximativ 4,5 kg. Unele gravide observa ca greutatea lor se mentine constanta sau chiar scade 0,5-1 kg in luna a noua de sarcina, cand este dificil ca mancarea sa mai aiba loc in abdomen.

in sarcina

O acumulare graduala de kilograme suplimentare in sarcina este importanta deaorece bebelusul tau are nevoie de o rezerva constanta de nutrimente pentru a creste in perioada vietii sale intrauterine. In mod concret, numarul de kilograme de acumulat in sarcina depinde de indicele de masa corporala. Pentru femeile insarcinate cu gemeni, recomandarea pentru o greutate medie inainte de sarcina este de 16-24 kg. Femeile supraponderale ar trebui sa acumuleze 14-22 kg, iar cele obeze 11-19 kg. Cele mai multe femei nu vor reusi, in mod evident, sa se incadreze cu strictete in acesti parametri. Vei avea si saptamani in care nu te vei simti in stare sa mananci. Incearca sa nu te stresezi cu privire la cat indica cantarul; atata timp cat in ansamblu nu ai acumulat un numar excesiv de kilograme, este in regula.

Distribuirea greutatii in sarcina

Chiar daca ai senzatia ca toata greutatea se afla localizata in abdomen, pentru un castig ponderal de 14 kg, iata unde se vor localiza kilogramele: bebelus – 3,4 kg, placenta – 0,6 kg, lichid amniotic – 1 kg, marirea uterului – 1 kg, tesut mamar matern – 1 kg, volum de sange matern – 2 kg, lichide in tesutul matern – 2 kg, depozite materne de grasime – 3 kg. Ai nevoie de greutate suplimentara in toate aceste regiuni ale corpului pentru a te bucura de un bebelus sanatos si a-ti pregati corpul de maternitate (inclusiv pentru alaptat).

De retinut

Pentru cele mai bune rezultate cu privire la castigul ponderal din sarcina, acorda atentie cantarului. Incearca sa te cantaresti in acelasi moment al zilei, sa porti aceeasi cantitate de haine cand te cantaresti, sa folosesti acelasi cantar si sa faci acest lucru o data pe saptamana (daca te cantaresti mai des se poate sa te panichezi din cauza fluctuatiilor de la o zi la alta). Este in regula si daca astepti cantarirea de la cabinetul medical, insa retine ca intr-o luna poti acumula destul de multe kilograme sau dimpotriva, prin urmare iti va fi dificil sa ramai in limitele normale.

In cazul in care acumulezi mai mult de 1,5 kg in orice saptamana din cel de-al doilea trimestru sau daca acumulezi mai mult de 1 kg in orice saptamana din al treilea trimestru, in special daca nu pare sa fie legata de o alimentatie excesiva sau de un consum exagerat de sodiu, poate fi un simptom de preeclampsie sau hipertensiune gestationala (tensiune arteriala ridicata care survine in timpul sarcinii) ce pot cauza o nastere prematura, nastere cezariana, un bebelus de dimensiuni mari. De asemenea, este o problema daca nu te ingrasi deloc pentru mai mult de 2 saptamani la rand in intervalul 4-8 luni. Astfel, daca intri in sarcina cu o silueta subponderala, esti mai expusa riscului de a naste un bebelus cu greutate mica la nastere, ceea ce poate cauza o serie de probleme pentru acesta, inclusiv dificultate in hranire si glicemie scazuta. Un bebelus de greutate mica poate de asemenea sa necesita spitalizare prelungita. In timpul sarcinii nu se recomanda in principiu niciun fel de dieta de slabire.

Surse:
www.whattoexpect.com; www.babycenter.com; www.webmd.com

Menu

Gestionarea modulelor cookie pe site-ul Naste Natural Informatii Suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close