Cea mai periculoasa pozitie in sarcina

21 Iunie 2017

de Irina Olteanu

Cea mai periculoasa pozitie in sarcina este desemnata de specialisti drept cea culcata pe spate. Din ce motiv este daunatoare alaturi de sfaturi pentru o sarcina lipsita de probleme vei afla in continuare.

Informatii despre pozitii periculoasa in sarcina

Se intampla adesea ca femeile gravide sa ajunga in pozitia de a dormit pe spate in sarcina, desi la momentul culcarii stau intinse pe lateralul corpului. Cel mai probabil insa se vor trezi in decurs de cateva minute deoarece pozitia este extrem de inconfortabila dupa primul trimestru de sarcina. Desi in general dormitul pe spate este sigur, pozitia se poate dovedi nociva si poate cauza probleme de sanatate, medicii recomandand dormitul pe partea stanga a corpului pentru o odihna sigura si confortabila.

Opinia specialistilor cu privire la cea mai periculoasa pozitie in sarcina

Conform indrumarului emis de catre Colegiului American al Medicilor Obstetricieni si Ginecologi este recomandat sa intrerupi efectuarea exercitiilor de clinostatism in trimestrele doi si trei de sarcina. Aceasta recomandare are legatura cu faptul ca pozitia intinsa pe spate in sarcina poate determina ca greutatea uterului marit sa comprime sau sa blocheze vena cava inferioara. Aceasta vena este principalul vas de sange care readuce sange la inima. In cazul in care vena este comprimata, fluxul sanguin poate fi compromis si, la randul sau, poate cauza un debit cadiac scazut, tensiune scazuta si, nu in ultimul rand, o furnizare de sange fetal si oxigenare fetala alterate. Mai multe episoade de hipoxie fetala (prea putin oxigen in celule) poate afecta cresterea si dezvoltarea fetala.

Aceasta afectiune este desemnata drept sindrom de compresiune de vena cava sau sindrom hipotensiv supin. In plus, atunci cand exercitiul fizic este efectuat in pozitie culcata pe spate este posibil ca un debit cardiac redus sa fie redirectionat catre muschii care efectueaza miscare si nu catre uter si placenta. Din acest motiv Colegiul American al Medicilor Obstetricieni si Ginecologi recomanda evitarea efortului in pozitie culcata pe spate dupa primul trimestru de sarcina. Cu toate acestea, daca te rasucesti usor pe lateralul corpului vei reduce presiunea exercitata asupra venei cave, vei imbunatati fluxul de sange venos si vei evita simptomele hipotensive potentiale care includ confuzie si ameteala.

De asemenea, pozitia de culcat pe partea dreapta a corpului s-a demonstrat a crea cel mai ridicat flux cardiac. Unii specialisti sunt de parere ca exercitiile in pozitia culcat pe spate sunt sigure si ca miscarea extremitatilor in timpul mentinerii pozitiei ajuta fluxul venos pentru ca debitul cardiac sa fie suficient. In orice caz, pana cand nu vor fi identificate dovezi clare si definitive cu privire la faptul ca pozitia culcat pe spate nu este periculoasa pentru mama sau fat, cel mai indicat este sa se evite aceasta in ultimele doua treimi din sarcina.

dormit pe spate

Sfaturi pentru pozitii de dormit in sarcina

Nu iti face griji daca te trezesti intamplator pe spate. Dormitul accidental pe spate in sarcina nu va determina probleme grave bebelusului. Dar ar trebui sa eviti sa dormi in aceasta pozitie dupa primul trimestru si pentru perioade prelungite de timp, pentru propriul confort si sanatate. Pur si simplu schimba pozitia daca te trezesti la un moment dat pe spate. Atunci cand dormi pe spate in timpul sarcinii abdomenul se odihneste pe intestine si pe cele mai importante vase de sange, iar acest lucru devine extrem de inconfortabil pe masura ce abdomenul si bebelusul cresc.

Presiunea pe care o exercita aceasta pozitie poate cauza: dureri de spate, probleme la respiratie, probleme digestive, tensiune arteriala mica, hemoroizi. Dormitul pe spate in sarcina poate scadea de asemenea circulatia sanguina catre inima si copil.

Modul in care sa te folosesti de perne – iti poti propti corpul cu perne pentru a-ti crea o pozitie de somn cat mai confortabila in sarcina. Daca te confrunti cu senzatia de arsura in capul pieptului in timpul noptii, apeleaza la o perna si asaz-o sub cap si sub portiunea superioara a corpului. Poti de asemenea sa te proptesti cu perne pentru a ameliora senzatia de scurtare a respiratiei pe care o vei experimenta ulterior in sarcina. De asemenea, este indicat sa mentii o perna subtire sub abdomen incepand de la varsta gestationala de 20 saptamani. In acest mod vei sustine greutatea abdomenului in continua crestere. Daca te confrunti cu durere de spate, asaza o perna si sub abdomen.

Pozitiile de somn in sarcina – dupa cum am mentionat, modificarile care survin la nivelul intregului organism fac dormitul uneori realmente inconfortabil. Aproximativ 78% dintre femei vor experimenta probleme cu dormitul in sarcina. In plus fata de abdomenul marit si urinarile frecvente in special nocturne, te mai confrunti cu insomnie, oboseala, arsuri in capul pieptului; unele femei se confrunta si cu scurtarea respiratiei, sindromul picioarelor nelinistite si dureri de spate. Toate acestea pot contribui la un somn inconfortabil. Iar dormitul pe spate poate agrava toate aceste probleme.

Astfel, desi in primul trimestru poti dormi teoretic oricum doresti fara nicio problema, este cel mai bine sa te “antrenezi” cu dormitul pe o parte chiar de la inceputul sarcinii. Te vei obsinui astfel cu pozitia si nu va mai trebui sa o deprinzi ulterior. Conform Asociatiei Americane a Sarcinii, cea mai buna pozitie de dormit este pe partea stanga a corpului. In acest mod vor fi pompati mai multi nutrienti si sange catre placenta si bebelus. De asemenea, uterul nu comprima ficatul, situat in partea dreapta a abdomenului.

Nu uita sa tii genunchii si picioarele indoite, impiedicand astfel inima sa se suprasolicite. Asaza o perna solida sub piciorul de deasupra si nu intre genunchi pentru a alinia corect corpul; in plus, vei si elimina presiunea din piciorul de mai jos si din portiunea inferioara a spatelui.

Daca nu reusesti sa gasesti nicio pozitie care sa te ajute sa te odihnesti corespunzator cat timp esti gravida, poti cere sfatul medicului care iti urmareste sarcina.

Surse:
https://blog.nccpt.com; www.healthline.com; www.boldsky.com

Menu

Gestionarea modulelor cookie pe site-ul Naste Natural Informatii Suplimentare

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close